tirsdag 19. februar 2013

Mammografiscreeningen på Brystdiagnostisk Senter ved sykehuset i Drammen

Å være 50 år betyr tydeligvis at man starter et nytt liv med nærkontakt med helsevesenet. I løpet av en uke  i februar har jeg vært til tarmkreftscreening på Bærum sykehus, og på mammografiscreening på Drammen sykehus. Du verden. Ikke siden oppfølging på helsestasjonen som barn har jeg og kroppen min vært gjenstand for så mye offentlig omsorg. Vi passer på deg! Det er godt å vite at man blir passet på. Jeg kjenner at min skepsis til helsevesen og kreftundersøkelser smuldrer opp sammen med alle de gode menneskene jeg har truffet som representanter for det norske helsevesenet.

Så: På vei til mammografiundersøkelsen ved Brystdiagnostisk Senter ved Drammen sykehus måtte jeg spørre etter veien. Jeg gikk til informasjonen i  sykehusresepsjonen og fikk forklart at det var i den grå murbygningen som heter Forsyningsblokka vis a vis sykehuset, med inngang fra Wergelandsgate. Jeg takket og gikk dit. Så var jeg i ferd med å snu, for jeg så bare store, grønne avfallskontainere. Men det var skiltet til Skjelettlab. og Mammografiscreeing, så jeg fortsatte vantro bak de grønne kontainerne. Og der var det jammen ei dør. Der, gjennom ei dør bak all søpla, skulle jeg altså inn til en undersøkelse av sårbare kroppsdeler hvor svaret i verste fall kan bety liv eller død!
For meg, som kanskje er litt i overkant dramatisk når det gjelder det kroppslige, og på ingen måte løper ned døra verken hos lege eller på sykehus, unntakene er for å føde barn eller at det står om livet, er det å delta på en slik undersøkelse slett ingen hverdagslig handling. Den følelsen det gav å møte store søppelkontainere rett foran døra jeg skulle inn den dagen var rett og slett opprørende. De som jobbet der var søte og hyggelige, og deres profesjonalitet gjorde selve undersøkelsen så lite plagsom og skummel som mulig, så takk til dere! Men at dere hver dag må gå forbi det som for meg så ut som permanent plasserte søppelkonteinere på vei til jobb er uverdig. Like uverdig som jeg følte det da jeg kom passe nervøs og sårbar til min første mammografiundersøkelse. Det er tydelig at kvinnesykdommer som brystkreft har lite status ved seg, det er ikke mulig å gjøre et inngangsparti mindre innbydende og vennlig enn det utenfor Brystdiagnostisk Senter ved Drammen sykehus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar