Semesteroppgave i språkpsykologi
ved UiO høsten 2013.
«Den som sparer på sånt søppel burde vært skutt i knehasane».
Kommentaren falt da jeg fortalte noen
venner om funnet av en kopp fra Porsgrund Porselen med hakekors på, under
opprydding etter farfars død. Jeg har aldri glemt kommentaren, den rammet hardt.
Jeg forsto at krigen ikke var slutt, og at jeg
måtte fortsette å bære på hemmeligheten alene.
Det stigmaet av skam og skyld, som
ved landssvikoppgjøret etter andre verdenskrig naturlig nok ble påført
medlemmene av det politiske partiet Nasjonal Samling, har vist seg i noen grad
å fortsatt hefte ved etterkommerne. Stigmaet kommer til uttrykk blant annet via
språket.
«93000 nordmenn ble etter krigen
etterforsket på grunn av mistanke om at de var skyldige i landssvik. Hver
sjuende eller åttende norske husstand ble antakelig berørt av
straffeprosessene, ved at familiemedlemmer var blant de mistenkte. 49ooo av de
mistenkte ble dømt, resten ble frikjent, eller straffeforfølgningen mot dem ble
innstilt. Blant de dømte finner vi de aller fleste av NS` medlemmer.» (Borge
1998).
Problemstilling
Hvordan er det i Norge i dag å være
etterkommer etter de dømte NS-medlemmene? I denne oppgaven utforskes, ved hjelp
av språket, styrken i stigmaet som hefter ved de som var på «gal side» under
krigen og deres etterkommere i dag.
Har konflikten løst seg og blitt et
bleknet minne, eller er den fortsatt et betent sår?
Seierherrenes
versjon av historien er den gjeldende. Der det finnes vinnere, finnes
imidlertid også tapere. Albert Camus skrev i 1945 at nasjoner som forsømmer
sine politiske utrenskinger, samtidig forspiller en sjanse til nasjonal
fornyelse (Rousso 1991). Hvilken måte disse utrenskingene foregår på, har vist
seg å ha stor betydning for partene på begge sider. Hun har tatt for seg
artikler skrevet om dette temaet, og analysert ordbruken i et språkpsykologisk
perspektiv for å vise i hvilken grad konflikten mellom vinnerne og taperne
fortsatt gjelder i dag. Til slutt i oppgaven tok hun for seg et nytt ord som
har dukket opp det siste året, «flawsome» eller på norsk, «feiltastisk» som et
språklig eksempel på en ny vei å legge ut på inn i framtida, inn i «raushetens
tid».
Faglige referanser og
teori
Det drøftes funn i artikler og
faglitteratur på bakgrunn av forelesningene i psyk2500 om sosiale
representasjoner og ideologi, hvor stoffet er hentet fra artikkelen til
Gillespie «Social Representations, Alternative Representations and Semantic
Barriers» og boka «Fellesskap og individualisme» av Nafstad og Blakar. Noe blir
også drøftet i henhold til Rommetveits (2007) tegntrekant. I tillegg til
pensumbøkene det er hentet teorier fra, brukes data fra doktorgradstudien «I
rettsoppgjørets lange skygger» fra 2012 av Baard Borge. Studien bidrar med data
fra intervjuer av 376 etterkommere etter NS-medlemmer og sier noe om hvordan de
er blitt preget av sine foreldres valg. En av artiklene han bygger sin studie
på er «Forsoningen som uteble. Norges oppgjør med landssvikerne.» (Borge 2012)
Ideologi
Tekstene etter Nafstads og Blakars definisjon
av begrepet ideologi undersøkes.
«De rådende
ideologiene understøtter status quo og neglisjerer andre sider av oss.
Ideologiene får oss også ofte til å akseptere sosiale institusjoner,
meningsstrukturer og verdisystemer som kan implisere alvorlige problemer og
mangler for ulike grupper mennesker, særlig for svake og marginaliserte grupper
(Jost mfl.2001, Montero 1994, 1997). Marginaliserte grupper har som oftest
heller ikke makt og innflytelse til å synliggjøre sin situasjon og sine
levekår. De når ikke fram med sin virkelighetsforståelse.» (Nafstad 1986)
Nafstad og Blakar, 2011 s.138
I den offentlige diskurs er
fellesskapsverdier viktige.
«Den andre i relasjonen får lov til
å være et subjekt så lenge hun/han har de samme mål som en selv». (Nafstad og
Blakar 2011.)
I relasjonen
mellom «de gode nordmenn» og «landssvikerne», er «landssvikerne» «den andre».
Med sitt valg om å støtte okkupasjonsmakta sluttet NS-medlemmene å være et
subjekt. Å vinne en krig skaper samhold og fellesskap i en befolkning, og
historien som dannes, bidrar til oppbyggingen av en ny nasjon.
«Den rette siden
har størst potensial for å fremme forsoning, fordi den fremdeles har et moralsk
og politisk hegemoni over dem som tapte krigen.» (Borge 2012)
Borges ord om
moralsk og politisk hegemoni stemmer godt overens med det Blakar skriver om
ideologi. Blakar peker på paradokset, at den dominerende og aksepterte
ideologien, representerer de herskende sin måte å organisere samfunnet på.
Dermed vil det være mest fruktbart at et utspill om forsoning kommer fra den
«rette» siden (Blakar 2006).
«To label is to classify» (Maddux,
Snyder & Lopez 1987 Forelesning Psy2500 2013).
“Classifying things one way rather
than another has important implications for the way we behave towards such
things” (Reznek, 1987 Forelesning Psy2500 2013).
De to sistnevnte
utsagnene er relevante, for hvordan «landssviker» -begrepet brukt ukritisk om
alle på «feil» side, har hindret forsoning. Ved å stå fram som NS-medlem eller
etterkommer, risikerer man å ikke å bli hørt, fordi begrepet «NS-medlem»
forbindes med «landssviker». Begrepene i seg selv stigmatiserer hele gruppen,
og står i veien for språklig argumentasjon, som en semantisk barriere
(Gillespie 2008).
Kollektive
representasjoner eller sosiale representasjoner har endret seg fra å være
totale i tidligere tider, til å bli mer fragmenterte og mangfoldige, kun som en
av mange måter å forstå fenomener på i vår moderne tid (Gillespie, Moscovici
2008). Allikevel tenker jeg at begrepene «NS-medlem» og «landssviker»,
omsluttes av et hegemoni, og forstås som det alle er enige om, common sense,
det som tas for gitt. For at et hegemoni skal oppløses og endres, må noen
stille spørsmål ved det selvsagte, og prosessen går gjerne gjennom en polemisk
fase, hvor det dannes et fiendebilde av motparten før tanken eller ideen kan
bli frigjort (Forelesning Psyk2500 2013). Om noen skulle stille spørsmål ved
det selvsagte her, måtte det kanskje skje ved en splittelse innen hegemoniet i
«onde» og «naive» landssvikere. Man kunne da skille mellom de som var erklærte
nazister, og som satte sine ideer aktivt ut i livet ved å delta i okkupasjonen
med makt og bruk av vold, angiveri og sensur, og de som var passive medlemmer
av det politiske partiet NS av ulike pragmatiske grunner, og ikke fullt ut
forsto hva de dermed ga sin støtte til.
En differensiering er hva Eirik Veum
(2013) i boka «Hirden» forsøker å gjøre ved å navngi de medlemmene av NS som
deltok i vold, mishandling og drap. Tanken er at de som ikke er navngitt da kan
bli fri mistanken og stigmaet. I en samtale mellom Veum og lederen av Simon
Wiesenthal Center i Jerusalem, Efraim Zuroff, gjør Zuroff det klart at Norge
bør ta inn over seg at de var aktivt med i nazistenes ugjerninger.
«Se til å få åpnet arkivene deres.
Personvern og familiers ære er ikke viktig. Sannheten er viktig. Få frem
opplysninger, og la alle få vite alt ... Deres landssvikere var involvert, og
det var mange av dem. Hvordan skal dere nordmenn lære? Hvordan skal dere unngå
at det skjer igjen når dere skjuler sannheten?»» (Veum 2013, s 27)
Majoritetens forståelse av en
minoritet er også eksempel på en representasjon (Moscovici 2011). Etterkommerne
etter landssvikerne har utfra Borges forskning (2012) et annet syn på seg selv
som minoritet enn det de opplever at majoriteten ser dem som. De vet at
landssvikere er like ulike i personlighet som andre grupper, og må samtidig
leve med stigmaet som ligger i selve begrepet, som få bryr seg med å
differensiere. Samtidig kan det hende at de som er bærere av stigmaet i dag,
har polemiske forestillinger om de andres forestilling om deres
minoritetsgruppe (Forelesning psy2500 2013). Kollektive representasjoner er
oppfatninger som deles av et helt samfunn. En kollektiv representasjon er at
nazisme er feil, og noe som skal bekjempes med alle midler om det er mistanke
om at den er i ferd med å oppstå i et samfunn. Det er brukt ord som
«psykopatenes diktatur» (Nissen 1947) om ideologien, og psykopati kommer også
innunder en kollektiv representasjon som kategoriseres som en
personlighetssykdom som skal behandles eller bekjempes i et samfunn. Det er noe
djevelsk og ondt. En forestilling om nazisme og psykopati, er at de kan dukke
opp i forkledning, og via falske representasjoner eller propaganda, forføre og
forlede mennesker til å ta feil valg. Ideologier fungerer som mekanismer hvis
formål er å opprettholde maktrelasjoner. Det kan også være noe som er
utspekulert eller har et annet formål enn sannhet og godhet. (Forelesning
psyk2500 2013)
Metode
For å se hvordan «klimaet» i Norge
i dag er for om mulig å bygge bro over den gamle konflikten mellom «vinnere og
tapere» etter krigen, i et språkpsykologisk perspektiv, har jeg i denne
oppgaven valgt tekster med ordene: «NS-*» og «forson*» i seg. Jeg har brukt
Retriever som søkemotor, og fått med ord som: NS-medlem, NS-barn, NS, i
kombinasjon med ordene forsoning eller forsone. Ved at begge ordene er tilstede
i samme artikkel, er det sannsynlig at forfatteren har tenkt at det han skriver
skal være et bidrag for eller mot forsoning av vinnere og tapere etter 2.
verdenskrig.
Avisene, mange av dem hadde vært
arena for nazipropaganda under krigen, var ikke snaue i sin fordømmelse den
gangen. Blakar skriver at pressen representerer den fjerde statsmakt, og bør
være objektiv og nøytral. Han hevder videre at «problemet er ikkje først og
fremst at det kanskje er nokon som framleis for alvor trur at dette er
tilfellet. Men at denne festtalepåstanden har som implisitt premiss at dette er
mogleg (og ønskeleg).» (Blakar 2006)
Jeg har valgt å se hva Aftenposten,
landets største avis, med et opplag på 225 981 i 2012, skriver om
frigjøringsjubileene 50, 60 og 65 år etter krigen, det vil si i mai 1995, mai
2005, og i mai 2010. Jeg kunne også valgt å ta med flere aviser for å
sammenlikne språkbruk. Et unntak fra en annen avis er med, kun overskriften i
artikkelen av Jan Zahl: «Avstraffelse: Ja. Forsoning: Nei.» i Dagsavisen
26.05.2005. Jeg valgte å ta med tittelen fordi den viser et helt klart
svart/hvitt bilde av splittelsen som fortsatt gjaldt i mai 2005, 60 år etter
krigen.
Aftenposten trykket 5 artikler i
mai 1995, 1 artikkel i mai 2005 og 1 artikkel i mai 2010 med de valgte
søkeordene. Se referanseliste.
Analyse av
artiklene
Bernt Hagtvet,
professor i statsvitenskap ved UiO, «Utsoningens ufullstendighet».
Hagtvet
beskriver i sin artikkel en «kamp om fortolkningsmonopol» og «kamp om erindring»,
og han beskriver og sammenlikner de to markeringene: 20 års jubileet etter
Vietnamkrigen og 50 års jubileet etter andre verdenskrig. Ordet «kamp» gir
assosiasjoner til krig, og kan si noe om at krigen fortsetter på et subtilt
nivå, 50 år etter.
Rommetveit beskriver en tegntrekant
som består av begrepene tegn – ting – tanke for å tydeliggjøre tre aspekter ved
ord: Ordets konkrete form, fenomenet det beskriver og de mentale
forestillingene som knytter seg til ordet. Gjennom tidene kan det tenkes at ordet
«kamp» har gitt ulike assosiasjoner. Det er nærliggende å tenke at de som
opplevde krigen får assosiasjoner som bombenedslag og skyting, flyalarm,
blendingsgardiner, portforbud, nevekamp, skyting og blod, mens vi i dag heller
ser for oss kamp om monopoler, fagforenings kamp, likestillingskamp, eller å
vinne kampen mot kreft (Rommetveit 2007).
I begge tilfeller snakker Hagtvet
om «gjenåpning av sår og kamp om fortolkningsmonopol».
Ord som «gjenåpning av sår» viser
til at dette er gamle skader som kanskje ikke har leget seg slik man hadde
ønsket, slik at en gjenåpning er nødvendig.
Et sår som gror på en frisk måte,
etterlater seg kun et arr som blekner med tida, i likhet med minnet om hva som
skapte arret. Her er det sannsynligvis snakk om gjenåpning av sår som i stedet
har blitt til traumer som fortsatt verker. Om vi skal bruke tegntrekanten på
ordet «sår» eller «såret» vil også dette ordet ha annen betydning jo lenger
unna krigen vi kommer, både i tid og geografisk avstand. Assosiasjonene til
«såret» var mer konkret den gangen det var krig i Norge, alle visste om noen
som hadde blitt såret, soldater som kom hjem uten et bein eller et øye, eller
hjelpere som reiste ut til fronten for å pleie sårede soldater. I dag vil det å
være «såret» kanskje mer assosieres til relasjoner mellom mennesker, man kan
bli såret over en kommentar fra en annen, av å bli avvist eller forlatt, med
mindre man snakker om ulykker eller krigsherjede områder hvor mennesker
fortsatt blir såret fysisk. (Rommetveit 2011 s 62)
I en krig vil det være sår på begge
sider. Nordmenn som ble tatt til fange av tyske og norske nazister, vil ikke
bli minnet på sine skrekkopplevelser. NS-medlemmer som ble stilt til ansvar for
det nazistene gjorde, og ble tatt til fange etter krigen vil heller ikke bli
minnet på ydmykelsene og stigmaet de opplevde å bli påført. Alle vil helst
glemme, og temaet er omgitt av taushet. Men går det an å tie bort krigstraumer
uten at det får konsekvenser?
Hagtvet sammenlikner uka rundt
frigjøringsjubileet, 8 mai 1995 med 20 års markeringen etter Vietnamkrigen og
benytter igjen metaforer som språklig virkemiddel: «... at det aldri har vært
ført en dyptgående nasjonal samtale mellom haukene og duene i Vietnam-spørsmålet.
Intensiteten i reaksjonen avslører at det heller ikke er skjedd noen
forsoning.»
Ordene «hauker» og «duer» brukes som metaforer for partene
i Vietnamkrigen. Dette synet tyder på en polemisk ideologi som viser tilstanden
i krigsspørsmålet, hvor «hauk og due» altså brukes som metafor for to gjensidig
utelukkende syn på virkeligheten. «Polemisk» kan bety at ulike grupper er i
opposisjon til hverandre, og innehar vidt forskjellige forestillinger. Typisk
er at de har sterkt negative, gjensidig utelukkende forestillinger om de andres
forestillinger. Eksempel kan være «Den kalde krigen»: amerikansk syn på
kommunismen og kommunismens syn på amerikansk frihetsdemokrati. Det må skje en
forsoning mellom de to synene før det kan bli et hegemoni eller frigjorte
tanker, slik at oppfatningene kan leve fritt side ved side med respekt begge
veier. (Forelesning Psyk2500 2013).
Alternative representasjoner er representasjoner av andres
representasjoner, «de tror … de mener». Å være en del av en stigmatisert gruppe
vil innebære å ha forestillinger om hvordan andre ser på den gruppa man selv er
en del av, og på den måten kan fiendebilder oppstå, fryktbaserte og mer eller
mindre grunnløse. Jo mindre åpenhet, jo større frykt og rom for forestillinger
om «de andre». Det er sannsynlig at NS-etterkommerne forventer avvisning fra
«de andre», om de tilkjennegir sin gruppetilhørighet (Gillespie, 2008).
At krigen fortsatt foregår på et subtilt plan, viser
bruken av ordet «kamp» om erindringen, og «intensiteten i reaksjonen» som
«avslører» at det heller ikke er skjedd noen forsoning». Hagtvet fortsetter:
«Det er her parallellene melder seg. Et overraskende paradoks med vår egen
50-årsmarkering er at den også synes å ha revet opp sårene.» Nok en gang brukes
sårmetaforen, «revet opp sårene», mer brutalt enn den forrige, «gjenåpning».
Sårene rives opp, og det skaper andre bilder enn «gjenåpning». En «gjenåpning»
peker på noe som er intendert, kontrollert og planlagt, «oppriving» av sår
derimot, peker på noe som skjer ukontrollert og impulsivt, ikke intendert. Det
kan, ut fra dette, spekuleres i: Hvem har interesse av at sårene gjenåpnes? Kan
det hende at det er fordi ingen har interesse av at de gamle sårene gjenåpnes
at de til slutt rives opp? Og av hvem?
Terroranslaget mot Norge 22.07.2011 kom som lyn fra klar
himmel, og rev opp gamle sår. «Aldri mer 9. april» ble til «Aldri mer 22.
juli». Kan denne sjokkartede hendelsen ha en sammenheng med tausheten,
fortielsen og tabuene som har preget etterkrigstida?
Hagtvet fortsetter: «Norge opptrer som den store forsoner
i internasjonal politikk, men makter tilsynelatende ikke å gjennomføre et
frigjøringsjubileum i forsoningens ånd – 50 år etter.» Han trekker så to
konklusjoner ut fra dette, at «Vi vil kjempe den annen verdenskrig om igjen til
siste medlem av krigsgenerasjonen er borte … Det er en dyp motstand mot å rokke
ved noen av de tradisjonelle fortolkningene av vår krigshistorie ...» Hagtvet sier «Norge» opptrer som «den store
forsoner» i internasjonal politikk. «Staten Norge» blir med en slik bruk av
ordet, et aktivt handlende subjekt. En stat er en sosial, kulturell
konstruksjon, og implisitt i dette er at noen må handle på vegne av staten.
Hvem som opptrer på vegne av staten, og dermed på vegne av alle statsborgerne
som «den store forsoner», og hvilke holdninger, verdisyn og menneskesyn de
bringer inn i forsoningsprosessene, kan være interessant. I et hegemoni er det
implisitt at innbyggerne tar for gitt at de folkevalgte har de «rette» verdier
og holdninger. De representerer befolkningen gjennom sine verv, og gjennom
språket vil man kunne gjøre seg opp en mening om politikerne er dem de utgir
seg for, eller om deres sanne jeg er skjult bak en fasade av noe annet. Å bli
ført bak lyset av propaganda er noe de som har opplevd krigen husker godt,
kanskje spesielt de som lot seg forføre til å bli medlemmer av NS-Nasjonal
Samling. (Nafstad og Blakar 2011 s137)
Ole Jacob Malm:
Forsoning 8. mai? Bare på vilkår! Aftenposten 05.05.1995
Artikkelen til motstandsmannen Professor Ole Jacob Malm,
handler om at en eventuell forsoningsprosess må forgå «på vilkår»,
underforstått, på seierherrens vilkår. Malm advarer mot de gale signaler
forsoning med NS-medlemmene kan gi de unge.
«Et ufravikelig vilkår for forsoning er at tidligere
landssvikere innrømmer at de tok feil og angrer. Forsoning med sensur, rasisme,
tortur og drap må derimot aldri komme på tale. Forbrytelser mot
menneskerettighetene har ingen foreldelsesfrist!»
Malm bruker helt i starten av sin artikkel ord som
«advarer, gale signaler, ufravikelig vilkår» og utropstegn, som introduksjon
til det som kommer senere i artikkelen. Han roper nærmest, «varsko her!», som
for å vekke leseren for det som kommer. Det ser ut til at Malm mener at å
strekke ut en hånd til taperne, vil være det samme som å gi aksept til de
forbrytelser mot menneskeheten som Hitlers naziregime gjorde seg skyldige
i. De fiendtlige følelsene som landsmenn
ennå nærer for hverandre blir satt ord på, og bekreftet av Malm med ordet «nei»:
«Nei, nå må vi ikke la følelser ta overhånd og sende gale signaler til yngre
slekter!»
Malm sier det er viktig fortsatt, at det er
«gamlingene» fra 9 april-generasjonen, her representert ved ham selv, som har
retten på sin side til å både tenke, mene og si noe om forsoning: «Ungdommen må
få vite hva gamlingene fra 9. april-generasjonen som kjempet mot NS og
tyskerne, tenker og mener om "forsoning". Det «de andre» mener om
forsoning er ikke er verd å lytte til, det kan til og med være farlig å høre
hva de har å si, fordi det kan bidra til å «sende gale signaler til yngre
slekter!» Med «yngre slekter» i flertall med utropstegn bak, kan det være
nærliggende å tolke det dithen at den andre siden ikke skal komme til orde så
lenge han er talsmann, og også etter det.
Kirsti Kolle Grøndal
sin tale ved 50 års jubileet 8 mai 1995.
Hun sa om forsoning at:
«Fredsfeiringen også bør inneholde
et ønske om forsoning.»
Dette er ingen artikkel, men et
referat fra talen Kolle Grøndal holdt. Den er derfor allerede tolket av
journalisten. Barna til tidligere NS-medlemmer ble brukt som «eksempel på
behovet for forsoning.» Fredsarbeid og forsoning omtales som «eksempel på et
behov», et «bør» og et «ønske». Ordene som ble brukt er uten
handlingsintensjon, og uten forpliktelse for Norge, her representert ved Stortingspresidenten.
Da er det vanskelig å vite om budskapet nådde fram til dem som skulle ha det.
Med en kommunikasjonshandling mener Blakar «å gjøre noe felles med eller å
gjøre noe kjent for andre. En kommunikasjonshandling preges av at det er en
aktiv, intenderende og kontrollerende instans mellom ting og tegn» (Blakar 2006
s 49)
Det presiseres i talen at «Kampen
mot rasehat og usunn nasjonalisme, må fortsette», som om det skulle finnes en
motsetning mellom å forsone seg med fortida og det å fortsette kampen for det
gode i framtida. Referatet fortsetter med å sette to saker opp mot hverandre,
den ene som mer viktig enn den andre. «Men det betyr at vi i dag bør være mer
opptatt av å bekjempe intoleransen og likegyldigheten i vår egen tid, framfor å
fordømme feil som ble begått for 50 år siden, sa hun.» De som begikk feil for
50 år siden og deres etterkommere burde kanskje også omfattes av den
bekjempelse av intoleranse Kolle Grøndal snakker om? I talen ligger et «bør»
som et normativt uttrykk om at «nok får være nok», nå «settes strek». Slik jeg
ser det, er det ingen åpning her for å løse opp på hegemoniet som ligger fast,
status quo fastslår et svart-hvitt skille mellom vinnerne og taperne fortsatt.
Et spørsmål å stille utfra dette kan være: Hvordan kan Norge sine
representanter for fred og forsoning bekjempe intoleransen og likegyldigheten i
vår egen tid om de samtidig tar så lett på en konflikt som har splittet folk i
landet helt siden andre verdenskrig?
Berge Furre i
Aftenposten 20.mai 1995. «Tida lækjer visst ikkje alle sår»
Med ordet «visst» i tittelen på
artikkelen, kan det tyde på at Furre sier noe om en illusjon som brast, og at
det er en erfaring han har hatt som har ført til det. Svaret viser seg lenger
ned i artikkelen, han har blitt invitert til å svare på spørsmål etter et
foredrag om apartheid i Sør-Afrika, og blir svar skyldig på spørsmål om hvordan
Norge har håndtert konflikten mellom vinnere og tapere etter andre verdenskrig.
«Eit teppe av forteiing har heile tida blitt lagt over
"den andre sida". Vi på "rette sida" fekk tala om det vi
hadde opplevd, følt, tenkt. Dei andre skulle teia - om smerte, sorg, urett,
anger.»
Med «vi på rette sida» viser han sin egen posisjon, han er
selv del i «viet» han snakker om. «Fikk» hen speiler på en tillatelse noen har
gitt, mens de andre «skulle» tie. Slik det sies her, ser det ut som en norm som
noen har blitt enige om, en uskreven regel, «som samfunnets rådende common
sense-forståelse av den sosiale og materielle verden.» (Billig 1991, 1997, van
Dijk 1998) Nafstad og Blakar 2011 s 136. En vanlig påstand er at «all atferd er
kommunikasjon». Rommetveit (2007) innvender at det er altfor generelt, og at
det faktisk ikke stemmer. Han hevder at kommunikasjon må være en villet
handling, og ha en «intensjon om å gjøre noe kjent». Kan likegyldighet ut fra
denne teorien vises i handling? Hva er likegyldighet? Å overse, tie, ikke gi
respons på ytringer, å ikke trykke avisinnlegg, alle disse handlingene kan være
kommunikasjonshandlinger som kan være tegn på likegyldighet. (Forelesning Psy2500
2013) Mange personer har skrevet klokt om likegyldigheten, og hvilke følger det
kan ha for mennesker å bli utsatt for den, her er to av dem:
Den irske
dramatikeren George A. Shaw (1856-1950) skrev i The Devil`s Disciple (1901),
act II:
«The
worst sin toward our fellow creatures is not to hate them, but to be
indifferent to them: that`s the essence of inhumanity.”
Elie Wiesel (1928-), jødisk
forfatter, filosof og humanist sa: «Det motsatte av kjærlighet er ikke hat. Det
motsatte av kjærlighet er likegyldighet.»
Furre skriver videre om den «manglande forsoninga og
åpenheten mellom dei som var på "feil" side og dei som var på
"rett" side i Noreg under krigen.» Og han spør om det er for seint å
nå forsoning. «Kan ikke de bra NS-folk vinnes tilbake, har vi lidt nederlag».
Ved ordet «de bra» anerkjenner Furre at det var forskjell på gode og dårlige
NS-folk også, slik det var forskjell på bra og dårlige folk på den rette sida.
Han snakker om «nederlag» om vi ikke klarer å vinne de «bra NS-folka» tilbake.
De som i tilfelle da lider nederlag, er «vi» som Furre har definert før som de
på «rett» side. Det er tydelig at Furre gjerne vil bidra til en forsoning, og
går langt i å legge premisser til grunn for at den kan komme i gang. Han
inviterer til dialog, men kan bli stoppet av de semantiske barrierer som han
vil møte ved å tale en stigmatisert gruppe sin sak. (Gillespie, 2008, Psyk2500
2013) Furre fortsetter: «Kvardagsforsoninga har foregått heile tida - stille og
lite synleg».
Furre mener at folk vil vite forskjell på «de gode» og «de
dårlige» NS-folka. Som tida går vil folk vise sitt sanne jeg, og da skjer
forsoning ved at vennskap oppstår og man blir dømt utfra hvem man er i dag og
ikke utfra hva foreldrene eller besteforeldrene gjorde. Noen evner bedre enn
andre å ta den annens perspektiv, de har empati. Kan et helt folk utvise
empati? Furre viser til at tilleggs straffene fra folket uten lov og dom kunne
være verre enn fengselsstraffene, og går langt i å argumentere for at NS-folka
var vanlige folk: «Det var ikkje lågpanna, halvkriminelle utskott som melde seg
til NS. Dei fleste var heller vanlege menneske … Kanskje er vi eit uforsonleg
folk - eigentleg? Det fall ord om "forsoning" i somme av talene kring
8. mai».
Furre stiller spørsmål ved vår evne til forsoning som
folk. Ordet «eigentleg» impliserer at vår uforsonlighet ikke nødvendigvis er
bevisst, men noe vi bærer i oss, dypt inne i folkesjela. Det kan tyde på at det
må graves dypt for at vi igjen skal kunne framstå som ett folk, å finne en
felles plattform å se oss selv fra. Furre sammenlikner Norge med Sør-Afrika ved
å beskrive forsoningsprosessen der mellom svarte og hvite. Så blir han
utfordret på et foredrag han er invitert til, og skulle svare på spørsmålene:
«Kva med oss? Korleis har vi stelt oss med forsoning? Kring femti tusen norske
var med i NS - med familie eit par hundre tusen, ein større del av folket enn
vi brukar tenkja på.» Ved å sammenlikne konflikten mellom vinnere og tapere i
Norge med svart og hvit i Afrika, løfter Furre temaet opp på et nivå som
synliggjør et nytt alvor og dybde i konflikten. Han fikk spørsmålet om hvordan
vi har løst vår konflikt, sannsynligvis fordi de ønsket å lære noe av
fredsnasjonen Norge som de selv kunne bruke i sin forsoningsprosess. Furre
viser her at han kom i beit for svar, og viser også alvoret ved å tallfeste
hvor mange mennesker det gjaldt den gangen, et par hundre tusen, «ein større
del av folket enn vi brukar tenkja på.» Implisitt i dette utsagnet kan være:
Norge har ingen forsoningsprosess å vise til, og kan ikke være til hjelp.
Per Lønning:
Frigjøringsjubileet ga ikke det forløsende, gjør kirkejubileet? 26.05.1995
Lønning kritiserer i denne artikkelen kirkens rolle i
å bidra til en offentlig forsoning av motpartene etter krigen. Han sier det har
skjedd mye forsoningsarbeid mellom enkeltpersoner og i lokalmiljøer, men at det
offentlige oppgjøret fortsatt gjenstår.
«At oppgjøret i flere henseender ble opplevd som tilfeldig
og at mange kjente seg rammet urimelig, er en sak vi som rettssamfunn ikke har
råd til å benekte. Mest iøynefallende er den belastning som rammet barn og unge
- også mange født årevis etter krigen - de måtte rett og slett bøte for
foreldres valg. En usalighet av mobbing!» Bruk av ordet «mobbing» etterfulgt av
utropstegn viser følelsene Lønning legger i «urimeligheten». Han fortsetter
med: «udifferensiert bruk av ordet "landssviker" har tjent til å
institusjonalisere et umulig kvalitetsskille mellom personlig integritet hos
"alle" på den ene siden og "alle" på den andre. Ordbruken
her viser det gjeldende hegemoniet, hvor Lønning peker på manglende
differensiering, og hevder at: «Dette tør være en hovedgrunn til at mange i dag
krymper seg for den skyldbekjennelse det offisielle samfunn synes å forlange
som adgangsbillett.» Lønning peker på ydmykelsen som alle på feil side
opplever. Å be om unnskyldning er vanskelig når man oppfatter seg uthengt og
urimelig behandlet, slik mange gjorde i rettsoppgjøret. Han har møtt mange
gamle NS-medlemmer, og har gjennom sin erfaring opplevd at nesten alle helhjertet
beklager det de var med på: «... ekte beklagelse av fortiden … dersom vi i
fremtiden vil trues av nye nazistiske fremstøt, da er det ikke de gamle NS'ere
og deres barn det kommer fra.»
Det er tabu i vårt samfunn å utlevere mennesker som ikke
er der til å forsvare seg, og de døde. De døde skal hvile i fred, og i «vær
varsom» -plakater innen media, skal man ikke «angi», eller «forråde» sine
slektninger eller venner, «de kan simpelthen ikke utlevere nålevende og avdøde
venner til det de opplever som etisk deklassering.» På den måten holdes
sannheten nede, og den som prøver å nyansere ved å stå fram med sin historie
risikerer å bli uthengt eller utfryst selv på grunn av uetisk handling mot egen
familie eller venner. To av kirkens menn tok allikevel sjansen: «Fremtredende
kirkeprofiler som prost Henrik Ljostveit i Larvik og biskop Kristian
Schjelderup tok risken på å bli uthengt som "silke-front" ved å tale
forsoningens sak.»
Aftenposten
10.05.2005: Halvor Tjønn: Krigens bitterhet fortsatt levende. Åpent møte i
Oslo.
Fra møtet skrev
Halvor Tjønn denne artikkelen. En kvinne fortalte om det samfunnsmessige vakuum
barndommen ble tilbrakt i, og at «det å delta i feiringen av 17. mai var en av
flere ting man var utelukket fra. Skammen fra foreldrene ble bragt videre til
barna». En annen deltaker snakket om integrasjon og de ressurser som var lagt
ned de siste 30 år for å integrere innvandrerne i det norske samfunnet, men at
man «aldri har sett noen lignende innsats for å trekke dem som sto på den gale
siden under krigen tilbake til fellesskapet.» Professor Øystein Sørensen sa at
nordmenn flest ikke har funnet noen grunn til å beklage rettsoppgjøret etter
krigen, og konkluderte med at «… I dag, 60 år etter, står rettsoppgjøret
fortsatt fast». Rettsoppgjøret etter krigen har blitt en del av det norske
hegemoniet, og status quo bekreftes her av Sørensen. «Nordmenn flest» er
«seierherrene», og de som forvalter sannheten om krigen. Å tale «nordmenn
færrest» sin sak blir stoppet av semantiske barrierer som ofte rammer den som
skal tale en minoritets sak, og særlig sterkt når minoriteten er en
stigmatisert gruppe (Gillespie 2008.) Sørensen gjør et forsøk på
differensiering ved å endre navnet på forbrytelsen fra «landsforræderi» til
«forsøk på å omstyrte statsforvaltningen». Han mente at de da ville fått sin
straff, men «forræderstempelet ville ikke ha blitt hengende ved dem i den grad
det ble.» Det blir kun en hypotese for hva som kunne vært gjort, og kan ikke
bøte på det stempelet de fikk, men allikevel gjøre noe for ettermælet til de
som er døde til hjelp for etterkommerne om det innføres i historiebøker som
ikke ennå er skrevet.
Aftenposten 8 mai 2010: Lars-Ludvig
Røed: «Med krigen i bagasjen.»
«Da de tyske styrkene i Norge kapitulerte 8. mai for
65 år siden, var Grete Faremo ikke født. Men krigen har preget henne hele
livet.» Denne artikkelen skrevet av Lars-Ludvig Røed ved 65-års markeringen
etter krigen, bekrefter hegemoniet og stadfester status quo. Den omhandler
ofrene for naziregimet og Odd Faremo, Grete Faremo sin far, representerer dem
som ble utsatt for nazistenes grusomheter, og som ble minnet på det i resten av
sitt liv. Faremo ble arrestert av Gestapo i 1943, ble torturert og fikk en
dødsdom, satt to år i konsentrasjonsleir og ble reddet i siste liten av medfanger.
Dette en typisk krigshistorie som er fortalt av mange
vitner før, Odd Faremo er nok et tidsvitne som kan fortelle om grusomhetene, og
det er svært viktige historier. I denne oppgaven var jeg dessuten også ute
etter en forsoningsdel, og den uteblir i denne artikkelen. Derfor er omtalen
kort.
Diskusjon
Det var kun en artikkel i mai 2005
og en i 2010 med de utvalgte søkeordene. Det kan bety at det var en sterk
utvelgelsesprosess fra redaksjonens side, eller at det rett og slett ikke ble
skrevet flere. Det ser ut til at forfatterne av artiklene i Aftenposten stort
sett er enige om at det er lite som tyder på at det pågår en
forsoningsprosess- og eksisterer den,
går den i tilfelle sakte, eller står i stampe. Ordene som ble brukt den gang
for å karakterisere landssvikerne kommer nå og da til overflaten igjen. Nå
dukker de opp som noe forfattere vil vise oss, og som vi bør vite om slik at vi
kan ta avstand fra den måten å karakterisere mennesker på, slik at vi bedre kan
gjenkjenne fenomenet om det skulle oppstå igjen. Ord som «krapyl, avskum,
undermålere, mislykka, dugalause, tapere, halvkriminelle» (Agderposten, 2012)
ble brukt den gangen. Artiklene viser at slike ord er borte fra beskrivelsene
av NS-medlemmer i dag. Allikevel er min konklusjon at ordbruken eller mangelen
på ord, fortsatt gjør en åpen debatt vanskelig. De følelsesladde,
stigmatiserende ordene som først ble brukt til å beskrive NS-medlemmer er nå
transformert til et udefinerbart tåketeppe av skam og skyld. Tausheten som
fortsatt følger fenomenet er nå mer et utslag av kunnskapsløshet enn av hat
eller likegyldighet. Opplevelsen for de etterkommerne som er berørt av dette,
er dog den samme, og bøker om krigen selger som bare det fortsatt. Det er et
paradoks: Folk leser om det, og samtidig ties det i hjel. Det er risikofylt å
spørre noen om hvordan det var under krigen. Jeg har fått en del kommentarer i
min research til oppgaven som: «Er ikke det tiet i hjel, da?» eller: «Det er få
i dag som vet hvor besteforeldrene deres sto under krigen» eller: «Du skal være
klar over at du stikker hodet ditt inn i et vepsebol» eller: «Det snakker vi
ikke om i vår familie.»
Utfra det jeg har lest og det jeg
har blitt fortalt, ser det ut til at de som ønsket å tie i hjel NS-medlemmenes
historie vant. NS-familienes historier ble tiet i hjel. Folk som ikke opplevde
krigen kjenner ikke deres historie fordi det ble tabu å fortelle om det. Det
skal god språklig argumentasjon til for å nyansere bildet av
NS-medlemmer/landssvikere/nazister som annet enn personifiseringen av «de
onde». Berge Furre er den som best lykkes i sitt forsøk på differensiering
innen NS-medlemmene i det han sier i sin artikkel: «Kan ikke de bra NS-folk
vinnes tilbake, har vi lidt nederlag». Det ser ut til at nederlaget er et
faktum. De siste av NS-medlemmene er snart døde.
Framvekst av nye ord
Ordet «feiltastisk» kommer av ordet
«flawsome» og dukket opp i media i 2012. I sin artikkel «Vi er feiltastiske» i
Aftenposten 18.11.12 skriver Kathrine Aspaas
«For hva skjer i
kulturer der den som feiler straffes? Jo, der befinner det seg mye rart under
teppene og i skapene. Det letes etter syndebukker og det store spørsmålet er:
«Kan jeg skylde på noen?» Helt til alt sammen tyter frem - samtidig. Hvordan
blir en finanskrise til? En BBC-skandale? En CIA-skandale? Ved at mange nok
holder tett om det som ikke fungerer. Hva er det som kjennetegner oppryddingen
etter 22. juli-massakren her hjemme? Jo, uforsonlighet, skam, skyld og en
smertefull jakt på syndebukker.»
Jeg velger å avslutte med dette nye
konstruerte ordet, «feiltastisk», som et eksempel på at det kanskje må skapes
noe helt nytt, noe ingen har tenkt på før, for at et fenomen skal kunne ses i
et nytt lys. Kanskje kan forsoningsprosessen mellom vinnerne og taperne etter
andre verdenskrig i Norge også komme i gang og avsluttes ved at man møtes i et
helt nytt begrep som verken ydmyker, straffer eller skaper syndebukker.
Referanseliste
Blakar, Rolv Mikkel (2006): «Språk
er makt». Oslo: Pax forlag A/S
Blakar, Rolv Mikkel og Nafstad,
Hilde Eileen (2009): «Fellesskap og individualisme». Oslo: Gyldendal Norsk
Forlag AS
Rommetveit, Ragnar (2000): «Språk,
tanke og kommunikasjon». Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Borge, Baard Herman (2012): «I
rettsoppgjørets lange skygger». Andre generasjons problemer i lys av moderne
transisjonsteori. Avhandling for graden philosophiae doctor (pH. D). Institutt
for sammenliknende politikk. Universitetet i Bergen.
Almassen, B og Skaar, E. (red.)
(1998): Artikkel 1: «Forsoningen som uteble. Norges oppgjør med landssvikerne»
i «Forsoning eller rettferdighet». Oslo: Cappelen Akademisk Forlag
Veum, Eirik (2013): «Nådeløse
nordmenn. Hirden 1933-1945» Oslo: Kagge
Forlag AS
Nissen, Ingjald (1975)
«Psykopatenes diktatur» Oslo: H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard)
Avisartikler:
Hagtvet, Bernt (1995, 4. mai). Utsoningens ufullstendighet. Aftenposten, s 18
Malm, Ole Jacob (1995, 5.mai). Forsoning 8. mai? Bare på vilkår!
Aftenposten, s 15
Grøndahl, Kirsti Kolle (1995,
9.mai). Nei til intoleranse.
Aftenposten, s 3
Furre, Berge (1995, 20.mai). Tida lækjer visst ikkje alle sår.
Aftenposten, s 9
Lønning, Per (1995, 26.mai). Frigjøringsjubileet ga ikke det
forløsende, gjør kirkejubileet? Aftenposten, s 10
Tjønn, Halvor (2005, 10 mai). Krigens bitterhet fortsatt levende.
Aftenposten, s 9
Røed, Lars-Ludvig (2010, 8 mai).
Med krigen i bagasjen. Aftenposten, s 10
Analyse (2012, 10 november).
Retorikken som stjeler menneskeligheten fra oss. Agderposten s 53
Aspaas, Kathrine (2012, 18.november). Vi er feiltastiske!
Aftenposten, s 2-3
Referanser på Internett:
Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
SvarSlettHan brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.
E-post: nosaugotemple@gmail.com
WhatsApp: +34631686040