onsdag 23. desember 2020

Jula 2020, en årskavalkade fra Tone B. på Renskaug.


Adventsstunden med kongefamilien i slottskapellet fikk fram tårene, når følelsene kommer opp og fram, først da kan jeg sette meg til tastaturet og få tak i noen øyeblikk fra året som har gått. Hjertedøra står på gløtt, jeg benytter den lille åpningen til å skrive årets julebrev.

Januar: Etter en jul med kun vegan-mat, fordi høsten 2019 brakte store galleplager og flere sykehusinnleggelser, var jeg i ganske bra form. Jeg husker spesielt folkevalgtsamlingen på Sundvollen. Henrik Syse snakket klokt til oss, og jeg fikk en viktig samtale med en person jeg lenge hadde ønsket å snakke med. Ellers et bra program, fint å se alle, og være en del av et fellesskap. Vi fikk en nydelig middag, og jeg turte ikke spise kjøtt, men tilbehøret var godt. Studentsønnen bestemte seg for å studere hjemme dette semesteret, veldig hyggelig for oss!

Februar: Jeg var på Toten og holdt foredrag om boka «Farfars skrin», under overskriften «Etterdønninger», og fikk overnatte hos en forfatterkollega i et koselig hus. Hun hadde lagd nydelig vegetarmat på kvelden etter foredraget, og frukttallerken og chiapudding til frokost. Vi spilte Transformation Game både på kvelden og morgenen etter. Samme kveld reiste jeg med fly rett til Danmark for å være sammen med sønn og barnebarn mens mora var på reise. Tenk, jeg reiste fritt og uanstrengt med fly til et land som nå virker veldig langt borte…

Mars: Galleoperasjonen ble gjennomført. Så kom koronaen, kun få dager etter at jeg var tilbake fra sykehuset. Jeg skulle holde meg i ro inne uansett, så for meg var det ingen forskjell, det var faktisk helt ok at alle avtaler ble avlyst. Alle arrangementer i vertsgården ble også avlyst den 12.mars.

April: Jeg skulle vært på «Internasjonalt seminar i Lofoten» og snakket om boka mi, to foredrag, med flybilletter og opphold dekket pluss honorar. En drøm for meg, jeg hadde gledet meg til den turen. Et par andre foredrag ble også avlyst. Jeg talte 40 dager uten å se i avtaleboka mi, det var som en bibelsk ørkenvandring. Jeg skrev en tekst om det, og fikk den antatt i Antologien «Kjærlighet i koronaens tid». På gården lagde vi kjøkkenhage, en koronakjøkkenhage. En merkelig optimisme rammet oss, nedstengningen utløste ekstra energi og tid til slikt vi aldri hadde rukket før. Studentsønnen skulle vært på reise, men alle utenlandsreiser ble kansellert. Da ble det hjemmepåske i stedet, en skuffelse for ham, men koselig for oss.  

Mai: Selveste 8. mai var jeg på riksdekkende TV, ble intervjuet i God Morgen Norge. Jeg visste ikke før etterpå at det hadde vært et mål for meg å snakke om boka «Farfars skrin» på TV. En milepæl var nådd. Vi feiret 17. mai hos mor på Hallingstadtunet, og så på traktortoget fra balkongen. Det kom en liten åpning i grenserestriksjonene, og vi fikk besøk av familien med barnebarnet fra Danmark i noen dager, og feiret 32 årsdagen til vår eldste sønn. Det var høydepunktet den måneden.

Juni: Hyggelige besøk av venninner, og turer til Fjellbu, tømmerkoia etter farfar. Tur til venninne i Fredrikstad, med masse god prat og kultur.

Juli: Studentsønnen og samboeren flyttet til Trondheim i slutten av måneden. Vi fikk en tur til Veitastrond, besøkte våre gode venner, et høydepunkt. Dokkestue og hønsehus kom på plass, og vi kjøpte tre moskusender.

August: Vårt andre barnebarn ble født den 12. og vi fikk til en liten tur for å hilse på med 10 dagers karantene da vi kom hjem. Jeg tok også koronatest da vi kom i land, for sikkerhets skyld, og for å ha prøvd hvordan det var. Kommunestyret kom i gang igjen, sykemeldingsperioden var over. Vi fikk nye folk på gården, og det så ut til å gå fint.

September: De nye startet kafe i slutten av måneden. Utvalgsmøter og kommunestyret tok mye tid. Jeg meldte meg også på et koronakurs i «Akademisk tenkning og skriving», og fikk jammen plass, selv om jeg ikke var et direkte koronaoffer. De hadde noen plasser til overs. Student igjen, 58 år! Godt å skjerpe hjernen igjen med akademiske øvelser, og få tankene bort fra korona og framtidig salg av gården.

Oktober: Det sosiale livet mitt skjedde i gårdskafeen, jeg synes det var stas med kafe, og hyggelig å treffe folk uforpliktende der. Det ble mange gode møter mellom studieøktene.

November: Så strammet myndighetene inn igjen. Smitterestriksjonene gjorde det vanskelig å drive kafe, så det ble startet catering. Smitten økte ytterligere, og det ble enda strengere, med det resultat at vi stengte kafe og catering. Det ble for mye å holde styr på både overnattingsgjester og kafegjester, og da prioriterte vi overnattingsgjestene. Den delen av bedriften går som før, men arrangementer bestemte vi å si nei til på ubestemt tid.

Desember: Vi var tilbake på scratch, kafedriverne flyttet og vi måtte tenke nytt igjen. En god venn dukket tilfeldig opp, hun hoppet rett inn i rollen som frokostvert i et par uker. Jeg var midt i eksamensforberedelser i studiene. Jeg har gjennom åra lært meg å skjerme meg for alt som skjer utenom det jeg selv holder på med, ellers hadde det ikke blitt verken bok eller noe annet av verdi fra min hånd. Så kom studentsønn hjem på juleferie, og vi har hatt noen koselige førjulsdager, han med sin eksamen, jeg med min.  

I fjor var alle tre sønnene med sine respektive familier hjemme til jul, og vi var 18 til bords. Fint minne å ta fram i år, som vi kun blir oss tre i huset, pluss mormor. De to familiene i Danmark kommer ikke i år. Vi savner barnebarna, og håper å kunne besøke dem snart.

Det går mot salg av gården. Vi håper å få til en ordning hvor vi flytter inn i kårboligen for noen år, før vi flytter videre til noe mindre. Vemodig å tenke på at alt vi har bygget opp skal over i andres hender, ut av familien. Men slik er livet, det blir ikke alltid som man har forestilt seg. Det viktigste er at barna skaper seg gode liv der de er. Vi må forberede pensjonstilværelsen, som selvstendig næringsdrivende må vi sørge for oss selv, og gjøre det vi må for å klare oss. Vi tok et valg for rundt tjue år siden om å hoppe av det regulerte arbeidslivet, og har vært fornøyd med friheten det har gitt oss, et mangfoldig og spennende liv. Øystein har jobbet for tre, og jeg har fått utfolde meg med bokskriving og politikk.

Et stort kapittel i livsboka går mot sin ende, jeg takker for alt som har skjedd og ikke skjedd, og ser fram til å bla om til et nytt kapittel, når tida er inne.

Med dette ønsker jeg alle mine Facebookvenner

Gledelig jul og Godt Nyttår!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar