Et overnattingsbesøk og nominasjonen
til finalen i Ulest, vekket skrivelysten, ja, vitaliteten min. Under følger resultatet til deg
som er interessert og orker.
Og her kan du stemme på boka «Farfars
skrin – i skyggen av NS»: https://www.facebook.com/bookisofficial/photos/a.394574957629490/1034534290300217/
Jeg lyttet nylig til et intervju/samtale
mellom to terapeuter på nettet. Som terapeut er jeg, naturlig nok, mer enn
gjennomsnittlig interessert i nytt innen psykologifaget.
Intervjueren gikk rett på sak,
første spørsmål var:
-
Hva er verre enn døden?
Ved en slik start på en samtale, rettet
jeg meg opp i stolen og spisset ørene…
-
Et traume er et ran av vitalitet – å være
levende død. Verre enn døden er å være levende død.
Jeg smakte på setningen, og kunne
ikke annet enn å si meg enig.
Det har vært perioder i livet hvor
jeg har kjent det slik, og hvor jeg har berget meg igjennom fordi jeg vet det
er forbigående. Hva når det ikke er det? Hva når periodene med vitalitetstap
går over i hverandre og blir til en sammenhengende lidelse?
-
Når føler du deg mest levende?
Spørsmålet fikk meg til å
reflektere. Ikke når er du lykkelig, men når føler du deg levende. Ja, det er
hva det handler om, å føle seg levende. Jeg innså det, brått og inderlig. Og
svaret fra intervjuobjektet kunne vært mitt eget:
-
Når jeg ved språkets hjelp sprenger grensene for
hva jeg vet – da føler jeg meg levende.
Ja! Akkurat sånn er det. Nye
innsikter, ny kunnskap, ny lærdom, når jeg opplever det, kjenner jeg liv!
Det skjer når jeg leser bøker og
aviser, når jeg samtaler med andre, når jeg ser film og serier, ser nyheter, får
impulser fra omverden.
Kanskje skjer det aller mest når
jeg blir invitert inn i en annens univers, gjennom fortrolige samtaler som venn
eller i terapeutrollen, eller som forfatter, når folk som har lest boka mi tar
kontakt og deler fra sitt eget liv, fra sin egen historie.
Hannah Arendt var en tysk/amerikansk
statsviter, ofte omtalt som politisk filosof. Hennes mest kjente arbeider handler
om å forstå opprinnelsen til totalitarisme, å vise nazismens og kommunismens
felles røtter. (Wikipedia)
Når jeg hører eller leser om henne
eller noe av henne, skjerpes sansene…
-
Hannah Arendt sier at vi som terapeuter har et
ansvar for å fortelle beretningene fra terapirommet videre, å vise verden at virkeligheten
er verre enn krim.
Vi må skrive bøker som merkes, det er vårt ansvar å lide, ikke distansere
oss. Vi skal ikke holde det ut. I vårt samfunn prøver vi å late som det ikke er
så ille som det faktisk er. Vi må prøve å forstå det uforståelige, forstå uten
å akseptere. Ondskap ligger utenfor det forståelige.
Forståelse
av ondskap og traumer kan ikke puttes inn i en teori. Det skal ikke begripes,
det finnes verre ting enn døden, ondskapens handling og konsekvens.
Wow! For en tirade, for en
innsikt, for en glede, nå kjenner jeg at jeg lever, jeg forstår til fulle hva
hun sier, det er et under!
-
For å forstå ondskap må vi interessere oss for
hva det er. Vi må forstå forråelsesprosessen som kommer i forkant. Man tenker
kanskje «jeg orker ikke mitt barn, jeg vil slå mitt barn», og blir forskrekket
over egne tanker. Så spinnes tanken inn i ondskapen av en egen logikk, så det
blir noe bra, på en måte…den man elsker tukter man…
Dette er begripelig, slik kan jeg faktisk
forestille meg at en voldsspiral kan starte.
-
Hva legitimerer ondskap? Det paradoksale er at
den som er blitt utsatt for vold og overgrep må helbrede seg selv. Den krenkede
må jobbe seg ut av krisen selv. Det er hinsides urettferdig at den som har vært
utsatt for ondskap som barn selv må jobbe seg ut av traumene!
Det
finnes ikke gode eller onde mennesker, men gode og onde handlinger. Ofte er det
et utslag av tankeløshet eller tanker om egen vinning som fører til onde
handlinger, en slags naiv ondskap.
Jeg tenker på et uttrykk har hørt
brukt: Er vedkommende ond eller dum? Noen ganger kan det være vanskelig å
skille, og det kan skje den beste, at vi gjør dumme ting. Det er når det dumme blir
gjort bevisst, at det blir ondt, tenker jeg.
-
Hendelser og minner kan dukke opp i dissosiative
små glimt, man kan ikke huske det, men kan bli trigget av hva som helst. Det
kan være en lukt, en lyd, en sang, noe visuelt, et sted, en person, og det kan
skje når som helst.
Jeg tenker at det er slike øyeblikk
som er liv, at noe aktiveres, vitaliseres, noe man kan utforske videre, en flik
av et forheng som løsner, slik at man kan dra det forsiktig fra, og avdekke nytt
indre landskap…
-
Traumer står i veien for det livet man vil leve.
Språket kan hjelpe – lettelsens kraft er den kraften som oppstår når du kan
fortelle dine minner. Veien fram til minnene er det vanskeligste terapeutiske
arbeidet. Man vil så gjerne fortelle, man lengter så etter tårene, hele livet
har kanskje bestått i å holde følelsene på avstand!
«Men hva er det med deg da? Hørte jeg
stemmen til venninnen min liksom langt borte fra. Det enkle spørsmålet var dråpen
i begeret som allerede var fullt av tårer jeg aldri hadde grått. Nå presset de
på. Jeg fikk bare sagt:- Ha det, snakkes siden, før jeg la på.» (Fra boka «Farfars
skrin» s.65-66)
Denne lille sekvensen fra boka «Farfars
skrin» måtte med nå. Min egen erfaring av et livsviktig gjennombrudd, et
øyeblikk hvor sløret til mitt skjulte indre ble trukket fra, og noe i meg
brast. For meg var det så alvorlig at jeg vurderte å kjøre i fjellveggen. Jeg
hadde aldri kjent livet bryte seg fram som på den kjøreturen hjem fra jobb, og
det skremte nesten vettet av meg. Men livskraften var sterkere enn
dødslengselen, og derfor er jeg ikke redd lenger når nye traumer står for tur
til å bli forløst, og jeg i forkant av det kjenner meg livløs, ja nærmest død
innvendig. Da holder jeg ut, og lengter etter en forløsning, som jeg vet kommer
når jeg minst venter det.
I dag skjedde det etter å ha hatt
en venninne på overnattingsbesøk, vi fikk skravlet oss igjennom mye, og hun hadde
nettopp lest en bok som hadde gjort inntrykk, og fortalte fra den.
Vi er begge terapeuter, og var
enige om at vi må tåle å høre om overgrep, må ikke snu oss vekk. Vi må tåle
barnets fortelling, tåle å høre, tåle å se.
Det var da jeg kom på intervjuet
som jeg hadde notater fra, Hannah Arendts påminnelse til oss terapeuter: dere
har plikt til å fortelle videre, skrive bøker som gjør vondt, lide med de som
lider.
Jeg skrev boka «Farfars skrin – i skyggen
av NS». Jeg er tredje generasjons etterkommer. Det er ikke min smerte jeg kjenner,
men den nedarvede smerten fra farfar, farmor og far. Selv har jeg hatt en god
barndom. Samtidig er den min. Den sitter i hver celle i kroppen på meg, og det
er opp til meg å frigjøre meg fra den.
Jeg kjenner mennesker som selv har
opplevd det smertelige, vold og overgrep. De er bærere av sin egen smerte, og
jeg ser hvor vanskelig den er å bære. Det er derfor vi har psykologer,
terapeuter, sjelesørgere og andre som kan lytte til og romme berettelsene. Men
hjelper det i lengden om historiene blir igjen i det lukkede rom?
Er det ikke slik som Hannah Arendt
sier, berettelsene må ut! De må fortelles! Smerten og lidelsen må deles! Vi har
ikke lov å lukke øynene og ørene! Det de måtte tåle, måtte oppleve, det må vi i
det minste tåle å høre om!
Jeg kjenner folk som går med
smerter i kroppen fordi de har spenninger som de aldri kan slippe, de er i
konstant alarmberedskap, noe i dem tror de skal dø, eller noen andre kommer til
å dø, eller noe forferdelig kommer til å skje, om de slipper seg nedpå. De har
gått sånn i over femti år, ja mange går slik livet ut!
Noen av dem har historier som min,
skamfulle familiebakgrunner, andre har selv vært utsatt for overgrep og vold.
De kan ikke fortelle om det, for da vil folk se på dem som ofre, og det vil de
ikke. De forteller det kun til noen få, men så er ikke det nok. De hadde hatt
bruk for å slippe hemmeligheten helt ut i offentligheten! Men hvem klarer det
uten å bli sett på som et offer, og bli synes synd på?
Å skrive en bok, slik jeg var i
den heldige situasjonen å kunne gjøre, er slett ikke innen rekkevidde for alle.
Da må man ha god støtte rundt seg, både økonomisk og terapeutisk, og et hav av
tid!
Hva skal de gjøre som bærer tungt,
og ikke får satt fra seg den emosjonelle ryggsekken sin?
Nylig fikk jeg tips om to forskingsprosjekter
som ble lagt ut i 2018. Om noen vet noe om dem, er jeg interessert i det! Her
er kopi av teksten fra Kunnskapsdepartementet:
Skal forske på bearbeidelse av fortiden
Nyhet | Dato:
17.10.2018 | Kunnskapsdepartementet
Dette innholdet er mer enn 1 år gammelt. Informasjonen kan derfor være
utdatert.
Når det er begått
urett mot enkelte grupper i samfunnet, slik som mot kvinnene som hadde relasjon
til tyskerne under krigen, kan skadevirkningene sitte i lenge. Nå skal to forskningsprosjekter
bidra til bearbeidelse av det som skjedde.
– Vi vet at kvinner som
involverte seg med tyske soldater under krigen, ble trakassert og internert i
dagene som fulgte etter krigen. Norske myndigheter har beklaget behandlingen
kvinnene fikk. Nå er det viktig at vi lærer av det, slik at lignende ikke skjer
igjen. Vi trenger kunnskap om hvordan vi på best mulig måte kan bearbeide
fortiden, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Det skal forskes på
fortidsbearbeidelse, med utgangspunkt i erfaringer som er gjort. Men
forskningsoppdraget skal ikke begrenses til bestemte grupper eller konflikter.
Forskerne skal gi anbefalinger om prosesser og tiltak for bearbeidelse,
forsoning og tillit i samfunnet. Det kan også hjelpe etterlatte å komme videre.
– Barn av NS-medlemmer hadde en
vanskelig oppvekst på grunn av sine foreldres handlinger. I en utredning gjort
av Holocaust-senteret, kommer det frem at mange NS-barn opplevde en rekke
uformelle sanksjoner. Barna tilhørte en gruppe som ble kollektivt stigmatisert
i etterkrigstiden. Men vi vet ikke nok om myndighetenes behandling av barna.
Derfor vil regjeringen også her lyse ut et forskningsprosjekt, sier forsknings-
og høyere utdanningsminister Iselin Nybø.
Begge forskningsoppdragene skal
lyses ut i høst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar