fredag 12. mars 2021

"Faste i koronatiden", en tekst av Tone B. Bergflødt i antologien "Kjærlighet i koronaens tid" i regi av Skriveakademiet 2020

 

Faste i koronatiden

 

Jeg talte 40 dager siden sist, da jeg åpnet avtaleboka mi for første gang etter karantenen. Et bibelsk antall dager, som Jesu 40 fastedager for å forberede sitt virke på jorden, hvor han underveis ble fristet av djevelen. Å faste betyr ikke nødvendigvis å slutte å spise, det kan også være å ta farvel med vaner eller avhengigheter som kaffe, rusmidler, TV eller internett.

Hva hadde jeg tatt farvel med disse 40 dagene?

Med avtaleboka mi. Den pleide å være ganske full av avtaler og gjøremål, nå var det gått 40 dager uten at jeg har åpnet den. Alt som sto der ble avlyst, intet nytt har kommet inn. Før nå, i dag, den 40. dagen. Jeg kjenner behov for å planlegge en aktivitet. Lysten til å delta på noe har jeg sagt farvel til i 40 dager. Den lysten ble vekket igjen nå. Den 40. dagen.

Og det er noe helt nytt, det jeg har lyst til å si ja til. Noe jeg ikke ville vurdert før fasten.

Halleluja!

Hvilke muligheter som åpner seg, for en transformasjon som har skjedd!

Hvilken vekst!

Den gamle meg er død. Sjelen har gjennom fasten forberedt seg på en ny runde på jorda, i den samme kroppen.

Kjærlighet i koronaens tid er troen på at transformasjon fortsatt er mulig, seint i livet.

Wow – dette er heftige saker!

Hva har vi som folk, som samfunn tatt farvel med i denne fastetiden?

Reiser, fornøyelser, kultur- og idrettsarrangementer, foredrag, konferanser, ja, alt som innebærer forsamlinger av mer enn 5 mennesker.

For en fastekur!

For en renselse!

Hva vil våre verdier være på andre siden av fastekuren?

Hva tar vi som folk med oss inn i den nye tida, og hva lar vi dø?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar