Ingjald Nissen var norsk psykolog, magister
i filosofi, og statsstipendiat, og gav i 1945 ut boka "Psykopatenes
diktatur". Nissen forsøkte i boka å forklare nazismen ut fra det at en gruppe
psykopater fikk legal politisk makt.
Hans hypotese var at nazismen er
det psykopatiske menneskets samfunnsform.
Han viste hvordan psykopater som
søkte politisk makt var vanskelige å stoppe, fordi normale mennesker ble
passivisert i forhold til dem. Nissens viktigste bidrag var en skarpsindig
psykologisk analyse av psykopatens virksomhet i hverdagslivet, hvordan han
virket på andre og deres reaksjoner på ham. Det handler om
mindreverdighetskomplekser som må kompenseres.
Å studere denne boka har vært en
åpenbaring i forsøket på å forstå nazismens natur.
Noen tiltrekkes av et slikt system, hva kan årsaken være og hvem er de?
Noen tiltrekkes av et slikt system, hva kan årsaken være og hvem er de?
Psykolog Nissen skrev altså boka i
1945, som et bidrag til å forstå nazismens vesen etter andre verdenskrig, hvor
verden hadde opplevd en periode av psykopatenes absolutte diktatur.
Nissen hevder, at det at
nazistene/psykopatene kom til makta, handlet om at menneskene ikke forstod
psykopatiens vesen og virkemåte, og at de derfor ikke hadde tilstrekkelig
moralsk fasthet overfor de psykopatiske menneskers maktkamp, men reagerte med
resignasjon, desperasjon og forfeilet sjelelig forsvar. Nissen mente at det
hadde hersket en påfallende passivitet overfor nazismen i de vestlige
demokratiene i tiden før andre verdenskrig, parallelt med hvordan psykopatiske
individer kan drive normale mennesker inn i en fortvilt tilstand der de overtar
eller tilpasser seg psykopatens ideer for å overleve. Der var imidlertid også krefter
i de demokratiske landene som advarte mot den framvoksende nazismen, slik som psykiateren
Johan Scharffenberg (1869-1965), han diagnostiserte Hitler som sinnsyk.
Hvordan kunne et helt folk
tiltrekkes av en ideologi som er bygget på et psykopatisk grunnsyn?
Hva var tiltrekkende med partiet Nasjonal
Samling i Norge?
NS var et lovlig parti blant flere
før krigen, og man meldte seg inn, og stemte på det som man gjorde på de andre
partiene. Så fort okkupasjonen var et faktum, ble NS det eneste lovlige
partiet. Det var derfor oppslutningen ble såpass stor, mange valgte å melde seg
inn for å beholde jobbene sine, og «for å holde hjula i gang.» Mange av
medlemmene var pragmatiske, og ble medlem av praktiske årsaker, mer enn av
ideologi.
Forfatteren Karl Ove Knausgård har skrevet
et 500 sider langt Hitler-essay i det sjette bindet av romanserien Min Kamp. I
en kronikk i en svensk avis gjorde han et forsøk på å beskrive skjønnheten i
nazismen som et premiss for den store tiltrekningskraften den hadde på folk.
Han fikk, som forventet, sterk motbør. Å snakke om skjønnhet i samme setning
som nazisme, er for de fleste utenkelig, og da ble det nærliggende å skyte
budbringeren. Men han har kanskje et poeng når han sier at det jo må være noe
vakkert der, man blir ikke forført av noe stygt.
De synlige tegnene, ensrettingen,
disiplinen, paradene, de marsjerende musikkorpsene, kan av noen oppfattes som
vakkert. Se for deg hundrevis, eller tusenvis av sunne, friske ungdommer som
gjør gymnastikk på rekke og rad. Alle ser samme vei, gjør de samme øvelsene i
perfekt presisjon, slik det vises i propagandafilmene og filmaviser fra
krigsårene. Noen mennesker føler seg tryggest under rigide systemer med klare
regler, strenge straffer, orden og kontroll. For andre oppleves kontrollregimer
kvelende og tvangspreget.
Noen blir overveldet av store
folkemasser, og har motvilje mot å gå i takt. De liker ikke store folkemengder
som ved festivaler, konserter og demonstrasjoner. Steder og arrangementer hvor
det er meningen man skal smelte inn i en stor masse kan fylle mennesker med
angst.
Tilbake til «Psykopatenes
diktatur»:
I boka beskriver Nissen psykopaten
som en grunnleggende svak person, en person som selv vet at han ikke klarer seg
i samfunnet. Psykopati beskrives som en tilstand som er uforanderlig, ikke
situasjonsavhengig, slik normale menneskers kriser og sammenbrudd kan være.
Grunnholdningen er fast, den glir ikke over i egentlig sykdom, men kan heller
ikke helbredes, ifølge Nissen 1945.
Psykopatenes livsholdning og
virksomhet framkaller hos normale mennesker en lang rekke reaksjoner, som til
sammen resulterer i at deres initiativ lammes, og at de glir inn i
passiviteten. Nissen beskriver den psykopatiske grunnholdning som en konstant
angrepsholdning overfor sine medmennesker. De to ytterlighetene for grader av motstand, er aktivitet, uro og
hemningsløshet i den ene enden av skalaen, og resignasjon, manøvreringstendens
og sterk hemning på den andre siden av skalaen. Denne type motstand er effektiv
overfor normale mennesker, man orker ikke være i rom med den urolige lenge av
gangen, og kan lett gå med på kravene for å få fred. Den andre ytterligheten
blir normale mennesker også sliten av, og resignasjonen kan smitte, og man blir
dratt med ned i den resignertes univers. Nissen sier dette er en begynnelse
for å forstå eller få et fullstendig bilde av psykopatiens konstitusjonelle
struktur.
«Den underliggende
svakhet i psykopatens organisme framkaller ubevisste eller bevisste
utilstrekkelighets- og avmaktsfornemmelser og dermed følgende angstfornemmelser.
Disse fornemmelser medfører mindreverdighetsfølelser som utbygges til
mindreverdighetskomplekser, som kompenseres ved sikrings- og forsvarssystemer.
Følgen er at psykopaten befinner seg i en konstant sjelelig spenningstilstand,
som former seg som en gjennomført prestisje- og maktkamp. De
normale mennesker blir utslitt og uttrettet av psykopatenes stadige angrep. De
varierer angrepsmåter, går det ikke på den ene måten, prøver de et angrep fra
en annen kant. Dette hindrer den som angripes i å samle seg om sine oppgaver,
hindrer dem i å få hvile og søvn, hindrer dem i det hele tatt i å ta vare på
livets verdier. Den
spente forsvarsberedskap disse angrepene tvinger de normale til å fastholde,
forbruker i høy grad både fysisk energi, nervekraft og livskraft. Den
stigende uttrettelse de normale mennesker på denne måten blir utsatt for,
driver dem over i en oppløsningstilstand, hvor beslutningsevnen og
handlekraften lammes. Det
andre moment er at de psykopatiske individer under sin maktkamp skaffer seg herredømme
over sine medmennesker ved å benytte seg av hersketekniske metoder, bygd opp
over suggesjonsteknikk og intrigepolitikk. Spesielt dreier det seg om den
metode å skaffe seg sjelelig makt over andre ved å benytte seg av deres
svakheter som grunnlag for herredømmet over dem.
Psykopatene
kretser stadig rundt sine medmenneskers svake punkter, avslører dem, aktiverer
dem og manøvrerer med dem på en slik måte at feilene gjensidig forstørrer
hverandre.
Det
er nødvendig for individets velferd at de sjelelige sår får anledning til å
heles. Men de psykopatiske individer holder gjennom sin kontinuerlige
avdekkelse av andres svakheter, sårene åpne, og kan på denne måten bringe det
sunneste og sterkeste menneske til å tape fatningen og reagere med desperasjon.
Psykopatenes
demonstrerende avdekkelse av de normale menneskers svakheter fører ikke bare
til at disse kan miste respekten for seg selv, men det fører også til at de
mister den gjensidige respekten for hverandre. Kjærligheten mellom mennesker
beror i stor utstrekning på det forhold at det ene menneske overser eller
tildekker det andre menneskes feil. Det er et av de merkeligste og vakreste
fenomener i livet, at de feil som ikke fastslåes mister noe av sin
realitetskarakter. Men psykopatenes stadige påpekning av menneskenes feil,
medfører at feilene blir til ugjendrivelige realiteter mellom menneskene.
Derved kan mennesker som står i det beste forhold til hverandre til slutt miste
respekten for hverandre og troen på hverandre. Det er en av de mest demoniske sider
ved psykopatenes virke at de har makt til i denne indre sjelelige betydning å
ta det ene menneske fra den annet mot deres vilje og uten at de kan hindre det.»
Nissens siste setning i boka er:
«Etter denne krig må det være klart
for menneskene hva psykopatien er, og at man derfor ikke under noen
omstendighet må la makten gli over i psykopatenes hender.»
Dette er et viktig tema. Over år har jeg satt meg inn i dys sosial personlighetsforstyrrelse, og det har vært skrekkelig å måtte innse at menneskesinnet kan bli slik.
SvarSlett