Ondskapens karisma
Forfatteren Laurence Rees skriver
innsiktsfullt om tiltrekningskraften til Hitler i boka: Adolf Hitler: Ondskapens karisma. I research til boka har jeg sett
filmer og filmaviser med både Hitler og Quisling. Det er vanskelig å forestille
seg den store appellen som de hadde i sin tid. En skulle kanskje tro at menn
som fikk med seg andre slik de gjorde, ville være i besittelse av en slags tidløs
karisma som fortsatt ville ha virkning, uavhengig av tida vi lever i, men de
virker frastøtende på meg i dag. Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert på dem
den gangen de sto på talerstolen. Jeg ville sannsynligvis ikke vært til stede
på massemønstringene, jeg oppsøker sjelden store forsamlinger. Men jeg er
veldig glad i å følge med på nyheter – og måtte kanskje møtt opp, skulle jeg
klart å følge med, den gangen?
Folk i Tyskland i mellomkrigstida
følte seg ydmyket etter nederlaget og represaliene etter første verdenskrig,
mange var arbeidsløse, sultne og engstelige på grunn av gatevold, og skuffet
over brutte løfter fra Weimarrepublikken.
I Norge var folket skuffet over
kongen og regjeringen som dro fra et så å si ubeskyttet land, og et forsvar som
var utilstrekkelig og kaotisk. Mange var livredde for å miste alle sparepengene
hvis bankene gikk konkurs, eller tørstet etter å høre at andre var skyld i all
elendigheten.
Rees skriver: En som oppfatter en leder som karismatisk, er overhodet ikke
hypnotisert. De vet utmerket godt hva som skjer, og de er selv fullt og helt
ansvarlige for sine handlinger. Det er følgelig ikke mulig å bruke en
karismatisk leder som alibi eller unnskyldning for sine handlinger. Hitler
hersket ikke bare ved hjelp av sin karisma. I tillegg brukte han trusler, mord
og terror for å få det som han ville. En del mennesker gjorde helt sikkert som
Hitler ønsket ut fra ren frykt, akkurat som andre overhodet ikke syntes at han
var karismatisk.
Selv om dette gjelder Hitler og
Quisling, kan historien være relevant også i dag. Ropet på en sterk leder i
krisetider, vår higen etter at livet skal ha en mening, dyrkingen av såkalte
helter og kjendiser, vår lengsel etter frelse og forløsning – ikke noe av dette
har forandret seg siden Hitler tok sitt liv, og Quisling ble henrettet i 1945.
Mekanismene ble synlige igjen da Donald Trump, for mange helt uventet, ble
valgt til president i USA.
Vi er sosiale vesener som søker
tilhørighet. Bare ved å skjønne hvordan de som tørster etter makt prøver å
påvirke oss, og hvordan vi selv ofte aktivt deltar i manipuleringen av oss
selv, kan vi se farene som truer, dersom vi kaster vår rasjonalitet og sunne
skepsis over bord, og i stedet stoler blindt på en karismatisk leder.
Kaptein Karl Mayer, sjefen for
hærens utdannings- og propagandaavdeling i München møtte Hitler våren 1919.
Rees skriver:
På
denne tiden var Hitler parat til å følge enhver som viste ham litt vennlighet.
Han hadde ikke martyrholdningen Døden eller Tyskland, denne martyrglorien som
propagandaen senere ofte utstyrte ham med. Han kunne like gjerne tatt seg jobb
hos en jøde, eller franskmann som hos en arier. Da jeg møtte ham første gang,
var han som en sliten løshund som lette etter en herre og mester….Når alt
kommer til alt virker det ikke som om Hitler var en slu politisk aktør i
begynnelsen av 1919. Han var en helt ordinær soldat, skuffet over at tyskerne
hadde tapt krigen, forvirret og usikker på hva fremtiden ville bringe, og glad
for å kunne fortsette i hæren så lenge som mulig. Det var nemlig det eneste hjemmet
og arbeidet han hadde.
Det Hitler tilbød folk, var først
og fremst en dyp følelse av å bli styrket i troen – en bekreftelse av at det
vedkommende allerede mente om verden, var helt riktig. Hitler trengte ikke å
overbevise folk om noe som helst – de var allerede enige om hva som var galt
med Tyskland. Akkurat det gir viktig innsikt i hvordan Hitlers karisma virket i
denne tidlige fasen av hans karriere.
Skråsikkerheten
som gjennomsyret talene hans var effektiv. Han var aldri i tvil om hva han
mente, viste ikke det minste tegn til å vakle mellom to muligheter. Det var en
teknikk han hadde anvendt i årevis i sine monologer.
Ambivalens var ikke akseptabelt –
og folk stolte på at han visste best. Å være skråsikker betyr ikke nødvendigvis
å vite best. Skråsikkerheten i nazi-ideologien lokket folk til seg, og noe i
folket gav respons på lokkingen. Hva er det
noe som lokkes med av skrikende, skråsikre ledertyper? Hvordan var de
pre-kodet, både personlig og kulturelt, de som lot seg fascinere og lokke inn i
Nazisme-ideologien?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar