Psykopatenes
diktatur
Ingjald Nissen (1896 – 1977) var
norsk psykolog, magister i filosofi, og statsstipendiat, og gav i 1945 ut boka Psykopatenes diktatur. Nissen forsøkte i
boka å forklare nazismen ut fra det at en gruppe psykopater fikk legal politisk
makt.
Hans hypotese var at nazismen er
det psykopatiske menneskets samfunnsform.
Han viste hvordan psykopater som
søkte politisk makt var vanskelige å stoppe, fordi normale mennesker ble
passivisert i forhold til dem. Nissens viktigste bidrag var en skarpsindig
psykologisk analyse av psykopatens virksomhet i hverdagslivet, hvordan han
virket på andre og deres reaksjoner på ham. Det handler om
mindreverdighetskomplekser som må kompenseres.
For meg har å studere denne boka
vært en åpenbaring i forsøket på å forstå nazismens natur, og noe av det jeg
har lest har gitt gjenklang.
Noen tiltrekkes av et slikt system, hva kan årsaken være og hvem er de?
Noen tiltrekkes av et slikt system, hva kan årsaken være og hvem er de?
Psykolog Nissen skrev boka i 1945,
som et bidrag til å forstå nazismens vesen etter andre verdenskrig, hvor verden
hadde opplevd en periode av psykopatenes absolutte diktatur.
Nissen hevder at det at
nazistene/psykopatene kom til makta, handlet om at menneskene ikke forstod
psykopatiens vesen og virkemåte, og at de derfor ikke hadde tilstrekkelig
moralsk fasthet overfor de psykopatiske menneskers maktkamp, men reagerte med
resignasjon, desperasjon og forfeilet sjelelig forsvar. Nissen mente at det
hadde hersket en påfallende passivitet overfor nazismen i de vestlige
demokratiene i tiden før andre verdenskrig, parallelt med hvordan psykopatiske
individer kan drive normale mennesker inn i en fortvilt tilstand der de overtar
eller tilpasser seg psykopatens ideer for å overleve.
Johan Scharffenberg (1869-1965)
Der var imidlertid også
krefter i de demokratiske landene som advarte mot den framvoksende nazismen,
slik som den norske psykiater, kriminolog og forfatter Johan Scharffenberg. Han diagnostiserte Hitler som sinnsyk.
Johan Scharffenberg advarte tidlig
mot Hitler, og mente altså at han var en paranoid, sinnsyk psykopat.
Scharffenberg var engasjert i omstreifermisjonen og mente alkoholisme var en
sykdom. Han engasjerte seg også i, og var kritisk til, Landssvikoppgjøret, og
var enig med dem som mente at Norge hadde kapitulert i 1940. Han var tilhenger
av direkte demokrati som i Sveits, mot partivesen og parlamentarisme, for
ytringsfrihet og trykkefrihet, samt for kvinners og homofiles rettigheter. På
grunn av sin aktive motstand mot nasjonalsosialismen i 1940 ble han avsatt som
lege, og ilagt taleforbud av okkupasjonsmakten under krigen. Han var agnostiker
og republikaner, tilhenger av steriliseringslovgivningen, mot alkohol, medlem
av Arbeiderpartiet og mot dødsstraff. Scharffenberg stod for en «Prinsippfast
biologisk humanisme». Han var en skarp kritiker av Nygaardsvold-regjeringen og
var allikevel den som ble utpekt til å ønske kong Håkon velkommen hjem etter
krigen. Han var en hard kritiker av Osvald-gruppen som han mente drev med
likvidasjoner under andre verdenskrig. Han tok sterk avstand fra mishandlingen
av norske kvinner som hadde tysk ektefelle eller kjæreste.
Å lese om Johan Scharffenberg var
som å lese en personifisering av hele den nasjonale forvirringen før, under, og
etter krigen.
Det ble spesielt interessant å lese
om Scharffenberg, fordi jeg visste at det hadde vært kontakt mellom
Scharffenberg og familien. Tante Aud fortalte at han hadde tatt ut en flis av
hånden hennes en gang.
Hvordan kunne hele det tyske folk
tiltrekkes av en ideologi som var bygget på et psykopatisk grunnsyn? Og hva var
tiltrekkende med partiet Nasjonal Samling som var bygget opp på samme vis?
NS-partiet var altså bygget opp som
nazi-partiet i Tyskland, etter førerprinsippet. Det var et lovlig parti blant
flere før krigen, man stemte på det, eller ble medlem av det, som man gjorde i
de andre politiske partiene. Så fort okkupasjonen var et faktum, ble NS det
eneste lovlige partiet. Det var derfor oppslutningen ble såpass stor, mange
valgte å melde seg inn for å beholde jobbene sine, og «for å holde hjula i
gang.» Mange av medlemmene var pragmatiske, og ble medlem av praktiske årsaker,
mer enn av ideologi.
Skjønnhet i nazismen?
Forfatteren Karl Ove Knausgård har
skrevet et 500 sider langt Hitler-essay i det sjette bindet av romanserien Min Kamp. I en kronikk i en svensk avis
gjorde han et forsøk på å beskrive skjønnheten i nazismen som et premiss for
den store tiltrekningskraften den hadde på folk. Han fikk, som forventet, sterk
motbør. Å snakke om skjønnhet i samme setning som nazisme er for de fleste
utenkelig, og da ble det nærliggende å skyte budbringeren.
Jeg er enig med Knausgård når han
sier at det jo må være noe vakkert der, man blir ikke forført av noe stygt.
De synlige tegnene, ensrettingen,
disiplinen, paradene, de marsjerende musikkorpsene, kan oppfattes som vakkert.
Propagandafilmer med tusenvis av sunne, friske ungdommer som gjør gymnastikk på
rekke og rad, alles blikk rettet samme vei, eller uniformert marsjerende i
perfekt presisjon, ble vist for å få enda flere med. Klare regler, straff som
fortjent, orden og kontroll, noen trives best innenfor klare, strenge rammer,
de føler det trygt. For andre oppleves slike kontrollregimer kvelende og
tvangspreget.
Ensrettingen skapte en illusjon om
orden og kontroll i en tid med kaos og nedgangstid.
Kunst og ukunst
På en kunstutstilling på
KOBE-museet i Bergen, viste de kunst og
ukunst fra nazi-tiden. Kunst for nazistene, var fotografiske malerier av
natur, og korrekt gjengivelse av gjenstander i stilleben. Ukunst var abstrakt
og nonfigurativt, det fargerike og skjeve. Å male utenfor rammen av det
konkrete var betraktet som sykt, og mange malerier ble brent på bål. På
utstillingen ble noen av «ukunstbildene» som hadde overlevd vist fram,
fantastisk kunst med mange kjente navn.
Nazikunsten var også vakker – det
er flott å se dyktige kunstneres skildringer av natur og mennesker, perfeksjon
kan være uutholdelig vakkert. Å sette ulike uttrykksformer opp mot hverandre,
og dømme det ene som kunst og det andre som ukunst, er problematisk. Hvem skal
dømme? Kunstneren Bjarne Melgaard kom i medias søkelys da han fikk noen
malerier sendt over grensa ved Svinesund. De ble beslaglagt og ilagt
tilleggstoll, fordi tollerne vurderte det til ikke å være kunst.
Litt mer fra boka til Nissen. Han
beskriver psykopaten som en grunnleggende svak person, en person som selv vet
at han ikke klarer seg i samfunnet. Psykopati beskrives i boka som en tilstand
som er uforanderlig, ikke situasjonsavhengig, slik normale menneskers kriser og
sammenbrudd kan være. Grunnholdningen er fast, den glir ikke over i egentlig
sykdom, men kan heller ikke helbredes, hevder Nissen.
Psykopatenes livsholdning og
virksomhet framkaller hos normale mennesker en lang rekke reaksjoner, som til
sammen resulterer i at deres initiativ lammes, og at de glir inn i
passiviteten. Nissen beskriver den psykopatiske grunnholdning som en konstant
angrepsholdning overfor sine medmennesker. De to ytterlighetene for grader av motstand, er aktivitet, uro og
hemningsløshet i den ene enden av skalaen, og resignasjon, manøvreringstendens
og sterk hemning på den andre siden av skalaen. Denne type motstand er effektiv
overfor normale mennesker, man orker ikke være i rom med den urolige lenge av
gangen, og kan lett gå med på kravene for å få fred. Den andre ytterligheten
blir normale mennesker også sliten av, og resignasjonen kan smitte, og man blir
dratt med ned i den resignertes univers. Nissen sier dette er en
begynnelse for å forstå eller få et fullstendig bilde av psykopatiens
konstitusjonelle struktur.
Nissens siste setning i boka er:
Etter
denne krig må det være klart for menneskene hva psykopatien er, og at man
derfor ikke under noen omstendighet må la makten gli over i psykopatenes
hender.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar