fredag 20. april 2012

God kveld

Mitt aller første blogginnlegg er igang med å bli skrevet, inspirert av uka som har gått. Mandag startet den mest omfattende og grusomme rettssaken siden 2 verdenskrig. Tirsdag satt jeg på Blindern og skrev en eksamensoppgave om foreldres betydning for barns oppvekst, og skulle nevne eksempler på dårlige oppvekstvilkår og hva det kunne føre til.
Hvordan har et monster, som terrorsiktede framstår utfra sine handlinger, kunnet vokse seg så stort og farlig innenfor vårt samfunn sine trygge rammer?
Dette spørsmålet får vi kanskje aldri svar på, men jeg må innrømme at jeg tenker mye på det. Om jeg skal bruke noe av det jeg har lært i vår, så handler det om svikt på flere områder. Egoutvikling, identitetsutvikling og moralutvikling var essensen i vårens pensum innen utviklingspsykologi, "Psykososial utvikling i barne og ungdomsalderen". Flere forskere har kommet med teorier for å belyse disse temaene. De viktigste var Erik Erikson med sin stadieteori om identitetsutvikling gjennom hele livet, inspirert av Freud. Jane Loevinger sin stadieteori om egoutvikling. Kegan sin identitetsutviklingsteori og Lawrence Kohlbergs moralutviklingsteori inspirert av Jean Piaget.
Det kan hende noen synes det er gammeldags og bakstreversk å gå til de gamle mestere i faget for å finne svar. Det har jeg kanskje også tenkt innimellom. Dette semesteret av utdanningen har det imidlertid gårr opp for meg hvor godt det er å lese disse teoriene. Her har mange før meg tenkt akkurat de samme tankene, stilt seg akkurat de samme spørsmålene, og så kommet fram til svar som så til de grader gir gjenklang i meg selv! Det kjennes fantastisk godt ut, og gir meg både styrke og mot til å gå videre i min søken etter opplysning. Det er ennå mange tanker som ikke har fått ord, og etterhvert som jeg finner de ordene, blir jeg tryggere og helere som menneske, slik kjennes det ut. Jeg kommer tilbake en annen dag, takk for meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar