onsdag 21. mai 2014

To Amerikabrev og en skiftebegjæring fra 1898

Kjære Marie.
Da jeg skriver til mama så vil jeg få lov og sende dig nogle ord ang mama og få vide hvorledes du rusler du driver vel på skolen!
Nu hvorledes har det gået du har vel lært og spille piano nu tænker jeg så du får komme her over og spille lidt for os hvad er det du gjør for dagen da jeg håber du sætter dis ned og skriver til mig når du får disse bogstaver. Jeg har virkelig længtet efter eder hvorledes er det med mor Jammen da hils hende fra mig og di folket på haugen hvordan går det med dem hils dem fra mig. Sa er du på det inderligste hilset fra mig din hengivne veninde
Mrs K.B. Helhanse
Balfour M.C. Henry Co
North Dakota
Til dig Miss Marie Bergflødt


Rolandshaugen den 18 i 2 dere
din Kjerkommene Skrivelse til Lina har jeg riktigen modtaget og gjennemlest og det glæder os at Høre at Hun har en Ven i Lier saa maa vi først Underrette dig om at Lina Forlod Faaberg Den 15. Oktober og hun reiste over til North Amerika og hun tjener paa en Gaard. Manden er Amerikaner og hans Kone er Engelsk og hun siger i sin skrivelse at dem ikke forstod hverandre mere en Veggen dem har endnu kun peget til hverandre, men fortjenesten er god hun har en og en 1/2 til to daler Ugen og hun lever udmerket godt godt hun lever Bedre til hver Dag. Dag der en om juledag i Norge siger hun og hun Blev foreret en Kjole saa finat hun ikke kunde hat den paa sig i Norge men ver af den godhet at skrive til hende saa for dere vide mangt og meget, gjør det saa er du snild for det er Kjerkomment for hende det kostet ikke mere end 25 øre. Dermed er du paa venligste hilset fra os alle, hils også Eriksrud.
Simen Olsen Rolan
Hendes Adresse Lyder Saaledes
Mis Lina S. Roland
Zumbrota P.O. Godhue
C.O. Minesota
North Amerika



Kr. uskifte.......... Christiania

Undertegnede, ejer af gården Bergflødt, gaardsnr 57, Lier Herred, begjærer herved offentlig udskifning af........over gaardene Bergflødts indmark i henhold til lov af 13 de marts 1882. Øvrige eiere i Bergflødts ere: Augen Andersen Bergflødt, Peder Narvesen og Julius Hansen.
Indvesteringen bedes fremmet saa snart som muligt.

Bergflødt den 13 de august 1898.
Ord(?)
Hans Landfald
.....begjærede udskiftning forretning berammes herved foretagets fredag den 21 .....kl 11




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar