torsdag 6. mars 2014

"Folkestyre 2014" , Drammen Teater 06.03.14

  • "Folkestyre 2014" - Hilde Brinchmann og Henriette Vedel har regissert en forestilling basert på fortellinger av folk for Riksteatret, med uroppførelse 27.2.14. Livs historie om et nazibarns uvirkelige liv i Norge blir fremført av Sindre-Benedict Hendrichs mot stykkets avklarende oppsummering.
  • "Folkestyre 2014" - Katalog for Riksteatrets teaterstykke av samme navn, Transit AS, Oslo 2014
    Tekst 59 :
    "Og når man er så opptatt av det og snakker så pent om det, altså demokrati, folkestyre, 'alle skal med' og jeg vet ikke - og så er det faktisk noen man har stemt ut !
    Selv... Jeg har ikke engang visst... Det er først for tretten år siden at jeg... at jeg begynte å forstå... At jeg forsto at alt dette jeg følte... Den følelsen jeg har fått med meg i oppveksten av å... ...Var fordi jeg var vokst opp i skam. Du kan si jeg... vokste opp i 'eksil',... (s. 124)
    Altså, faren min ble jo dømt... for landssvik. Og... Både han og mor... Begge to var NS-medlemmer.
    Så de ble fratatt alle borgerlige rettigheter, stemmerett og penger. Det var som en slags straff... for NS-medlemskapet. Vi hadde ikke noe å leve av, vi hadde ikke noe sted å bo... Og ble stigmatisert... som nazister. (s. 125)
    For meg har det vært befriende å forholde meg til min egen historie. Burde ikke det samme gjelde for landet ?
    Jeg tror vi trenger å slippe til historiene. Hvem de var, hva de sto for, hva som skjedde med dem etterpå..." (s. 127)
  • "Kunne gravd enda dypere" - Ole Jacob Hoels anmeldelse av Riksteatrets "Folkestyre 2014" i Adresseavisen, 28.2.14 :
    "I noen sekvenser mot slutten dveles det lenger ved enkeltpersoners historie. Da fornemmer en nerven og alvoret. En kvinne som forteller om hvordan det var å vokse opp i en NS-famillie og fratatt sine borgerrettigheter etter andre verdenskrig, er det emosjonelle høydepunktet i «Folkestyre 2014» og stiller ved sin vesentlighet resten av forestillingen i forlegenhet."
  • "Hjertelig hilsen folk flest" - Mode Steinkjers anmeldelse av "Folkestyre 2014" for Dagsavisen, 3.3.14
    "Politikerforakten er uttalt, følelsen av å ikke forstå er enda større. Kvinne, 68, Oslo, pensjonert bibliotekar, er som «den usynlige» sterk da hun forteller om hvordan det var å vokse opp som barn av NS-foreldre, og hvilken behandling de fikk av et Norge som etter krigen var uforsonlig i sin tilnærming til de som hadde stått på feil side."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar