tirsdag 3. mars 2015

Om coaching i praksis, og en manifestering

Coach-Team ved Lene Fjellheim, av de mest erfarne og beste coachingtilbyderne på markedet, ble leid inn av Jana Segula i Norsk Psykodrama Akademi for å gi oss regissørstudenter ved NPA kurs i coaching, fordelt på to samlinger. Fordi vi hadde det grunnleggende på plass etter 8 årig løp med psykodrama, kunne vi dermed sertifiseres som coacher.

Vi øvde på hverandre, og jeg (Tone Birgitte) ble coachet under siste coach-samling sommeren 2010.

Det ble tatt notater, og de fant jeg igjen i en perm nå, i mars 2015.
Brikker falt på plass, jeg har undret meg på hvordan det kunne ha seg at jeg var så fort på plass som terapeut her i "Huset for kropp og sjel" i Slettaveien 12 i Lierbyen.
Når jeg fant igjen notatene, forsto jeg at det var en manifestering av en coachingsesjon, alt var tenkt ut på forhånd, så da muligheten kom, var jeg klar, all tankevirksomhet var allerede unnagjort.
Det er hva coaching kan gjøre for folk.

Stikkordene i coachingen:
Fortid:
-gårdeier
-verdifullt
-forvalte
Født til en mulighet som ikke alle har, rår over 200 mål dyrka mark, 500 mål skog, 40 dyr
Farfars historie
-husmannsplasser, farfar delte ut matgaver istedet for å kreve inn husleie
-velferdsstaten - det jeg har kan ha en verdi for andre
- det å selge for andre er lettere, man er mer fri som ansatt
- jeg var en god selger i banken, fikk ofte premier
- fikk andre til å spare i bankens spareprodukter, hadde tro på noen av produktene

Det er ikke noe problem så lenge jeg har den rette holdning til å takle å være i de ulike rollene som gårdeier og psykodramastudent.

Hvem er jeg?

Bonde, bankdame, psykologistudent
Er ikke så interessert i å være bonde, har satt bort den daglige drift.
Er selvstendig næringsdrivende og eier.

Roller:
Kunstner
Psykodramatiker
Fasilitator
Student
Mor
Kone
Gründer
Forvalter
TERAPEUT

Fra byrde og plikt til verdier og et kall.

Trenger tid og ro for å få gode opplevelser med innhold.

Rolig tempo.

Evner og ferdighet:
Kontaktskapende evner
Autoritet
Dynamisk
Beslutningsdyktig
Har et godt nettverk
Struktur
Sterkt team med mannen min
Mye erfaring

Hvor skal virksomheten være?
Her i Lier
Kontor og behandlingsrom
Et eget rom for Tone Birgitte
Tidspunkt: Mars 15

Boka er helt vesentlig
Musikk
Teppe på gulvet
Egen inngang

Skilt: Livskunstner Tone Birgitte Bergflødt

Hva skal jeg være kjent for?
Raushet
Glede
Økologi- NOK
Engasjement
Seriøsitet
Struktur

Hva er viktig for meg, hvilke verdier preger livet mitt?
Handlekraft
Respekt
Tillit
Toleranse/Raushet
Økologi- NOK
Kjærlighet
Frihet/Ansvarlighet

Hvorfor?
Den gyldne middelvei
Godt nok
Økologi

Viktig å anerkjenne målene - FEIRE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar