søndag 4. desember 2022

Å ta livet av et dyr i barmhjertighet

 4. desember 2022

Klarer du å ta livet av et skadet dyr?

Jeg skulle ønske jeg kunne svare et uforbeholdent JA på det spørsmålet.

Men så har jeg en erfaring av det motsatte.

Vi var på skauen med bikkja, en venninne og jeg. Det var båndtvang, men jeg slapp bikkja.  Jeg trodde det var greit i egen skog, og uten folk rundt. Men så feil jeg tok! Bikkja logret og spratt i lyngen, holdt kontakten med oss, men plutselig hørte vi noen høye hvin. Vi gikk etter lyden, og der så vi bikkja med kjeften rundt magen på et langt dyr, en mår eller røyskatt, tror jeg det var. Jeg ble stående - skrekkslagen. Venninnen var heldigvis mer handlekraftig og gikk resolutt fram til bikkja og fikk tatt byttet fra ham.

-Finn en kjepp eller noe jeg kan slå i hjel dyret med, ropte hun. –Det må avlives! Jeg våknet til og så meg om etter egnet drapsredskap, fant et passende trestykke og rakte henne. Hun tok godt tak i kjeppen, og slo hardt og resolutt for å drepe det stakkars dyret. Når det var gjort sto vi begge skjelvne med bikkja i bånd og tuslet slukøret ned mot bygda.

I et selskap tjue år etter, treftes vi igjen, venninnen fra den skrekkelige turen og jeg. Hun så meg først og kom bort. – Hei, husker du sist vi møttes? På den turen? Den opplevelsen har sittet i meg siden, sa hun.

Jeg hadde skammet meg så for å ha sluppet bikkja i båndtvangperioden, og tatt med venninnen på en så ansvarsløs handling, og så overlate til henne å ta konsekvensen av min ansvarsløshet når bikkja gjorde det jaktbikkjer gjør, jakter og helst dreper sitt bytte.

Jeg klarte ikke å slå selv, men var svært takknemlig over at min daværende venninne klarte å gjøre slutt på dyrets lidelser.

Jeg kom på denne historien da jeg leste et innlegg i avisa om det å klare å drepe en skadet fugl. Noen klarer det ikke, og tar fuglen med til dyrlege for avlivning. Det innebærer bedøvelse, avlivning og kremasjon og koster mellom ett og to tusen kroner, som betales av det offentlige.

I artikkelen blir det oppfordret til at folk gjør dette selv, ved å resolutt knuse hodet til fuglen med hælen. Det blir beskrevet som den mest «humane» måten. Det skjer jo at katter fanger fugl, og skader uten å drepe. Jeg håper jeg vil være i stand til det ved en eventuell neste anledning. Det er for flaut å bakke ut når et lite dyr lider.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar