torsdag 8. desember 2022

Ymse mat i gjenbrukets tegn

 8. desember

Å bruke opp maten vi har i kjøleskap og fryser, i skuffer og skap, er noe jeg har med meg i genene.

Før jul spiser vi mye rart. Middager blir basert på noe jeg finner i fryseren, og supplert med ymse grønnsaker fra kjøleskapet, eller, vi har stort kjølerom, derfor kan det hope seg litt opp i blant.

Middagen her om dagen, var lasagne med rester av salt kjøtt og en pose svarte bønner fra fryseren, og noen lasagneplater jeg hadde liggende. Jeg hadde ikke tomatpure, men en boks med kræsja tomater. Og så hadde jeg mye løk! En halv paprika, og noen cherrytomater. Og masse forskjellig krydder, oregano, noe fra en boks pizzakrydder, litt cumin og koriander, paprika og chili. En mozzarella som hadde gått ut på dato, men fortsatt luktet friskt, og et par andre osterester ble puttet i bechamelsauen og strødd på toppen. Du verden så godt det ble!

Jeg lager smoothie med bløte bananer, eller de havner i banankake, vaffel- eller lapperøre. Gammel melk som ikke lukter ille havner i brøddeig eller vaffelrøre. Vaffelrøre, ja! Der kan man virkelig bli kvitt litt av hvert … alt av meieriprodukter, som rester av yoghurt, kesam, rømme, kefir, smør, melk. Rester av grøt, ris og poteter er også helt topp! Og har man ikke vaffeljern, kan man steke røra som lapper i stekepanna. Kjempegodt til frokost!

En liten anekdote:

Jeg vet hvor jeg har det med vaffelrøra fra. Min mormor var god på «gjenbruk», og vaflene hennes var syrlige og gode, stort sett … Men så hendte det at hun tok skrittet for langt. Hun hadde en boks sardiner som var nesten tom, og hadde oljen i vaffelrøra, og de sardinene som var igjen, havna i tomatsuppa. Det var ikke jeg som satt til bords og ble servert disse rettene, jeg har blitt det fortalt av gjesten den gang, som etter det hadde trøbbel med både vafler og tomatsuppe når smaken av fiskeoljen bredte seg i munnen, og sardinene fløt rundt i suppa!

Det var alltid spennende å spise ved mormors bord, og jeg tror mine sønner vil si det samme etter å ha blitt servert de utroligste retter i gjenbrukets tegn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar