1. desember 2022
Jeg
leste blogginnlegget til Kristin Clemet som sto på trykk den 30.11.22 med stor
interesse:
https://civita.no/blogg/mediene-og-rikingene-baronene-fiffen-og-profitorene/?fbclid=IwAR2DA-O-iVZmRDhSoa2q08O7elgEc8oW2TYoRGFk1mZucWcD_gRzp2NmD4w
I de
årene vi selv har drevet vår lille bedrift, har jeg reagert med overraskelse på
holdninger vi har møtt. At næringslivet skaper verdier og betaler skatt, mens drifta
i kommunene og lønna til de kommuneansatte finansieres av skattepenger fra
kommunen og overføringer fra staten, som også er skattepenger, er en sammenheng
det er vanskelig å formidle og å forstå. Jeg har prøvd noen ganger, og raskt blitt
stoppet munnen på av fornærmet motpart, offentlig ansatt. Og for ikke å miste vennskapet, har jeg
klokelig siden holdt munn.
Intensjonen
med dette blogginnlegget er å bidra til nyansering og forståelse av hva
næringslivet er, og hvordan det bidrar, gjennom å fortelle om noen erfaringer
jeg har hatt.
Den tida
jeg var lokalpolitiker i Senterpartiet var spesiell, i og med jeg valgte meg
partiet på grunn av gården jeg hadde overtatt på odel, og drev sammen med
mannen min. Jeg tenkte tradisjonelt, at Senterpartiet best kunne ivareta våre
interesser som bønder.
Da
driften på gården for oss etter hvert kom til å handle mer om gårdshotellet vi
hadde utviklet som «landbruk pluss – virksomhet», og en del av jordene ble leid
ut til nabobønder, flyttet fokuset mitt seg stadig lengre mot høyre i
politikken.
Jeg
følte meg fra start mer hjemme på blågrønn side enn rødgrønn innen
Senterpartiet, og trodde på en bevegelse mot sentrum, hvor næringsdrivende,
bønder, ansatte og forbrukere kunne enes om de beste løsningene for samfunnet
som helhet.
Da «samlivet»
med Senterpartiet for min del opphørte på nyåret i 2022, var grensen nådd,
partiet hadde over tid beveget seg i, for meg, feil retning. Dette ble helt
tydelig for meg etter en sak hvor jeg i mitt stille sinn satte et ultimatum, om
partiet stemte mot min indre overbevisning i saken, var min tid i partiet over.
Det skjedde, og utmeldingen var et faktum.
Jeg
lever godt som partiløs, og ser at flere med meg har valgt å forlate partiet.
De siste målingene viser at partiet ikke hadde vært representert på Stortinget
i det hele tatt om det hadde vært valg i dag, og prognosene hadde slått til.
Hva
kommer det av?
Kristin
Clemet er inne på det i sitt blogginnlegg:
«For mange medier virker det som
næringslivet er blitt ensbetydende med «rikingene». Skjellsord glir sømløst inn
i de fleste avisredaksjoner. Næringslivsfolk er «laksebaroner», «milliardærer»,
«superrike» og «profitører».
Etter min mening er det ikke bare mediene som setter
likhetstegn mellom næringsliv generelt og «rikingene». Det gjelder også mitt forhenværende
parti, Senterpartiet. Hvordan har det fjernet seg så langt fra stoltheten i det
å skape verdier av egen kraft? Det kan virke som de vil at alle skal være
prisgitt offentlige overføringer. Selv om samfunnsoppdraget til bønder er å
produsere mat, er mange bønder også innovative og selvgående, og tjener penger
utenom selve gårdsdrifta, med gården som arena. Og det er her "hunden
ligger begravet", å bruke gården som arena for tilleggsnæringsdrift
klinger dårlig i manges ører.
En ting jeg alltid har reagert på, er forskjellen på
utfordringer og behov i bynære og utkantkommuner innen samme fylke, for min del
gamle Buskerud, nå Viken. I utkantkommunene var det om å gjøre å legge til
rette for mer tilflytting og næringsetablering, plass var det nok av. I de
bynære, jeg snakker om Lier, var utfordringene å finne bolig- og næringsarealer
nok til å dekke folks og næringslivets ønsker om bolig og arbeidsplasser. Å
skulle ivareta alle interesser innen et og samme parti, var svært utfordrende, «som
å bære sprikende staur», treffende sagt av salige Per Borten.
Anekdote 1:
Jeg husker godt en av de første partimøtene jeg
var på i en utkantkommune.
Vi satt rundt et kaffebord og skulle ta en runde hvor vi presenterte oss, og sa litt om hva vi drev med. Ved siden av meg satt en forhenværende ordfører i en av bygdene. Etter presentasjonen var det tid for kaffe. Min sidemann plundret med korken på kaffekanna, og sendte den irritert over til meg med et «Du får skjenke du, som driver innen tyrrismen», ordene ble nærmest spyttet ut, og jeg forsto hva han tenkte om presentasjonen jeg nettopp hadde delt. Å drive innen «tyrrismen» ga negativ status i den bygda, det ble helt tydelig for meg, og veldig overraskende. Jeg var faktisk stolt av det vi hadde fått til på gården vår, at vi i tillegg til gårdsdriften, som ikke på langt nær ga nok til livsopphold for noen av oss, tjente våre penger på bedriften vi hadde skapt, med det turister og andre la igjen for kost og losji, samt selskaps- og kurslokaler.
Anekdote 2:
«Først må med dela, så kan me skapa» kommentaren
kom fra en av deltakerne på møtet. Vedkommende hadde før vært i SV, og var nå
nytt medlem i Sp. Jeg rakte hånda i været, og spurte: «Du mente vel omvendt, man
kan vel ikke dele før man har skapt?» Da fikk jeg til svar at det er Gud som
skaper, og vi som deler det Gud har skapt. Det viste meg at
virkelighetsoppfatningen noen ganger er så forskjellig at det ikke går an å bli
enig. I mange debatter opplever jeg dette, man snakker totalt forbi hverandre,
fra helt ulikt ståsted, og kommer ingen vei.
Hvorfor kommer dette opp som et tema nå?
Jo, det var blogginnlegget til Clemet som satte
meg tilbake til den tida vi drev gårdshotellet. Hun skriver:
«De fleste bedriftseiere rundt om i landet er
ekstremt opptatt av sine ansatte og av det lokalsamfunnet de virker i, og mange
av dem er for tiden veldig bekymret for hva som skal skje, dersom bedriften
ikke overlever eller ikke har ressurser til å investere eller motstå dårlige
tider.»
Vi har kjent slike bekymringer på kroppen over
flere år, det toppet seg i koronatiden, og vi bestemte oss for å avvikle.
Jeg kom på rapporter vi fikk hvert år fra DNB, med
tittelen «Verdiskaper 20..», som viste hva vår lille bedrift bidro med
økonomisk til samfunnet det året.
I tillegg til lønn til min mann og meg og våre tre
ansatte, bidro bedriften med skatt og avgifter nok til å holde to offentlig
ansatte i arbeid, en førskolelærer og en helsearbeider.
Etter at vi avviklet overnattingsbedriften, sørget
for å lose de ansatte over i andre jobber, og nå leier ut til asylmottak, ser
regnestykket noe annerledes ut, men vi bidro fortsatt etter koronaen i 2020 med
«389 139 kroner til samfunnet i løpet av et år, fordelt på 580 lærebøker,
242 tannlegebesøk, 2 km elgsikring, og tre meter med gangfelt, pluss
474 671 kroner i kjøpekraft i sitt lokalsamfunn.»
Slike rapporter blir nok ikke delt i media, ref
Clemet, så det er vi som får dem som må ta ansvar for å dele på private
blogger:
«Det er noe sykt i forholdet mellom norske medier og norsk næringsliv.
Mange store norske medier dekker nesten ikke næringslivet på en normal måte,
slik de dekker sport, kultur og politikk.» «…. det holder ikke å dekke skandaler eller tabber.
For «man forstår ikke business uten å forstå business as usual».
Hva er “business
as usual”?
For vår del, har det vært å stå til tjeneste 365
dager i året, for folk og fe. Å ha ansvar for dyr og mennesker krever høy grad
av tilstedeværelse, ansvarsfølelse, og omsorgsarbeid. Det handler om å sørge
for trygge rammer å leve og trives innenfor. Dyr trenger mat, vann, fjøs og
beite, og en snill bonde. For folk er det ikke så annerledes, de skal også ha
trygge rammer å trives innenfor: mat, vann, seng, egnede lokaler og utearealer,
og hyggelig betjening.
Hva er det «folk» tror om oss?
Min mann og jeg har gått fra å være ansatt i
trygge jobber i flere år, i bank, privat næringsliv, helsevesen og kommune, til
å «hoppe av» midt i livet, og bli selvgående bønder og næringsdrivende, til det
vi er nå, utleiere til privat akuttmottak for flyktninger, det noen vil kalle
«velferdsprofittører».
Alt vi har gjort siden vi forlot våre trygge
jobber, har heldigvis blitt applaudert av mange lokalt, misbilliget av noen. Vi
har ikke merket mistilliten så godt direkte, annet enn små hentydninger, men i
media og på politikkens venstreside florerer mistillit og negative kommentarer
til «sånne som oss», som tjener penger på egen skaperkraft og eget arbeid over
mange år. Clemet skriver:
«…For det andre er ikke eierne av de fleste
bedrifter i Norge superrike profitører og baroner. De er helt vanlige folk som
gjør sitt beste for å etablere og drive en bedrift – eller for å overta
familiebedriften fra tidligere generasjoner.»
Gårder skal tradisjonelt gå i arv til neste
generasjon gjennom odel. Våre tre barn har valgt å takke nei til tilbudet.
Hva gjør vi da?
Jo, vi går videre og finner andre som vi ta over
livsverket. At det i perioden før vi takker for oss for godt gjør oss til
«velferdsprofittører» lever vi godt med, vi mener vi har bidratt positivt til
samfunnet de årene vi har lagt ned mer arbeid enn vi noensinne hadde forestilt
oss, for å bringe en nedslitt gård til det den framstår som i dag.
Gården og bygningene er i dag hjem for rundt 100
flyktninger fra Ukraina. Når behovet ikke lenger er til stede for mottak,
rigges gården til et familiesenter som tilbyr barneverntjenester til det
offentlige.
Jeg kan ikke tenke meg bedre bruk av odelsgården
min, enn at det vakre, skjermede stedet kommer flere til gode, samtidig som
jorda drives. Det har vært mitt ønske siden vi overtok.
Så får vi heller leve med merkelappen som blir
gitt oss av en del på venstresida i politikken, «velferdsprofittører». Jeg har
jobbet meg gjennom familiens skam etter andre verdenskrig, så jeg skal vel
klare å leve med dette også, uten å gå med bøyd hode.
Les forresten gjerne boka «Farfars skrin», der
beskriver jeg gjennom kunnskap fra mitt fag, psykologi, hvordan skam kan ramme
nedover i generasjoner. Boka får du kjøpt direkte av meg, gjerne signert, eller
i bokhandel/nettbokhandel.
Takk for oppmerksomheten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar