mandag 5. desember 2022

Adventsglede

 5. desember 2022

125 års «Julbileumskonsert» i Tranby kirke med Hennummusikken 4. desember.

Å, så deilig dette var!

Ren terapi, tårene rant til kjente og kjære melodier.

Nordnorsk Julesalme, Gabriels obo, Tenn Lys, Fairytale of New York, Julekveldsvisa, Helga natt, og en rekke flere godlåter vekket følelser og rytme i kroppen denne kvelden.

Og for noen flotte ungdomssolister! Og for ikke å glemme de «gamle, gode».

Å, for en fest det ble!

God natt!

Så god morgen, mandag 5. desember

En ny drøm kom og viste meg igjen hvordan det står til på min indre scene. Jeg så meg selv i fosterstilling på kjellergulvet, rolig ventende på impuls til å røre på meg. Forleggeren til boka jeg skrev i 2018 kom og hjalp meg opp og til bordet. Fortsatt hjelpeløs, men oppreist.

Jeg lar det indre styre meg fullstendig så fort jeg har anledning til det. I tida før jul har jeg vent meg til å ha tid til kontemplasjon og indre arbeid. En stund malte jeg, en stund skrev jeg.

Nå strikker jeg nisseluer til barnebarn, nyter tekoppen, skriver dette og gleder meg til proff fotbehandling seinere i dag.

Jeg leste om glede på nettet, at gleden kommer når man gjør noe meningsfullt. Jeg sliter iblant med å finne mening. Så gikk det opp for meg at jeg ofte leter i det store, den store meningen med akkurat mitt liv, istedenfor i det små. Som i gleden over å smøre føttene med god krem hver morgen, å høre lyden av mannen som tenner opp, og siden lyden av sprakende ved i ovnen her jeg sitter og skriver, å tenne to lys, å dekke et hyggelig bord til frokost for oss to gamle, å se fram til jul når alle kommer hjem, og huske på julefreden, ikke stresse så jeg er sliten før jula begynner. Slike ting tenker jeg på. Og konserten i går, som fortsatt sitter i kroppen.

Hva gir mening og glede for deg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar